TM Artikkeli: Mégane Coupé F7R -1996

RENAULT MÉGANE Coupé 2,0 16V -1996

Renaultin Clio Williams oli yksi kaikkien aikojen hauskimpia pikkusportteja. Kysymys kuuluukin, onko Méganen vireimmässä versiossa ainesta manttelinperijäksi?

Kaksiovinen Mégane herättää katsojassaan ensisilmäyksellä melkoiset odotukset. Lievästi agressiivisen näköinen kori seisoo tukevasti 16-tuumaisten renkaiden päällä. Renault kertoo, että tavoitteena tätä autoa luodessa on ollut yhdistää 16-venttiilisen 19-mallin mukavuus Clio Williamsin täsmällisiin ajo-ominaisuuksiin. Kokemuksemme perusteella jälkimmäisessä tavoitteessa on onnistuttu erinomaisesti, mutta tuo mukavuuspuoli ei ole ihan kohdallaan. No ei ihme, sillä alla on leveät 50-sarjan renkaat, jotka eivät oikein sovellu maamme rosoisille teille.

Niin, takaisin niihin ajo-ominaisuuksiin. Mégane-malliston vireimmällä versiolla on kerrassaan hauska ajaa. Kuljettajan suurin ongelma on nopeusmittarin seuraaminen. Jousitus toimii tanakan täsmällisesti, eikä auto tee ylimääräisiä liikkeitä. Akseliväli on varsin lyhyt eli melkein sama kuin Cliossa. Tämä voi olla osasyynä siihen, että nopeassa kaarreajossa käytös on pikemminkin yli- kuin aliohjaavaa. Autoa on kuitenkin koko ajan helppo hallita tarkan ohjauksen ja kaasun/jarrun avulla.

Vaikka moottorin mitat ja teho ovat ennallaan Clio Williamsiin verrattuna, on voimanlähde lähes kokonaan uusittu. Muun muuassa sylinterinkansi on aikaisempaa vahvempi, imuventtiilit ovat reilusti suuremmat kuin ennen, ja nokka-akseleita on muunnettu. Näillä eväillä moottori tarjoaa ala-aluella paljon enemmän vääntöä kuin aikaisemmin. Trendi onkin se, että autonvalmistajat tekevät laajalla alueella vääntäviä moottoreita jopa suurimman tehon kustannuksella.

Mégane 16-venttiilisessä versiossa tehosta ei ole tingittu, vaan sitä löytyy aivan riittävät 110kW(150hv). Vaikka Mégane on Clio Williamssia 100 kiloa painavampi, ei sen suorituskyvissä ole moittimista. Kulutus oli tutustumisen aikana auton vauhtivaroihin jopa hämmästyttävän alhaiset 8l/100km.  Tilaa kaksiovisessa Méganessa on oikeastaan vain kahdelle hengelle. Hyvän sivuttaistuen antavien etuistuimien takana on takaistuin, mutta sitä ei voi suositella kuin pikkulapsille. Korin muoto antaisi ounastella, että autossa on suuri takaluukku, mutta näin ei ole. Kori on haluttu säilyttää mahdollisimman jäykkänä. Niinpä takana ei ole kuin hieman postiluukkua suurempi tavarasäiliön kansi.

Positiivisen vaikutelman kruunaa auton hinta. Mégane 16V:n vakiovarusteisiin kuuluvat mm. lukkiutumattomat jarrut, kevytmetallivanteet, kauko-ohjattava keskuslukitus, sähköpeilit ja ikkunat. ym. Clio Williamsiin verrattuna Mégane on 25 000 markkaa halvempi. Sitä voikin pitää tarjoamiinsa ominaisuuksin nähden 139 900 markan hintaisenna nyky-Suomessa suorastaan halpana.

-Tekniikan Maailma 13/1996 S.61