iipon Retro-Renault 19 16V

Projekti X53:n tuloksena esiteltiin Renault, 19. Siinä oli luovuttu ranskalaisesta pehmeydestä ja siirrytty yleiseurooppalaiseen jämäkkyyteen. Jämäkkyyttä edusti myös poikkeuksellisen turvallinen kori, seikka johon Ranskassa oli aikaisemmin kiinnitetty hyvin vähän huomiota. Giugiaron avulla suunniteltu kori oli myös nykyaikainen ja tyylikäs. ” lainaus ajovalo.net

R19 16V on mallisarjan tehokkain ja parhailla varusteilla. Kone oli aikanaan 90-luvulla terävä ja puhdikas, mutta mikään varsinainen GT-sportti se ei enää nykymittapuun mukaan ole. Moottori (F7p) on 1.8 litrainen, 16 venttiilinen, kahdella nokka-akselilla ja monipisteruiskulla varustettu versio. Koneen tilavuudeksi on 1764cc ja tehoa luvataan 137 hevosvoimaa. 16 venttiilistä versiota on valmistettu 4-ovisena sedanina sekä 3- että 5-ovisena hatchback-mallina.

Renault 19 16V

Oma valveri 19 on Suomessa melko harvinainen phase 1-versio 3-ovisesta viistoperämallista. Aikaisemmin omistamani phase 1-version sedan (Chamade) mallista jäi positiiviset kokemukset, joten päätin hankkia samanlaisen auton, tosin 3-ovisena versiona. Vuonna 2000 hankkiessani valveri Chamadea etsin 3-ovisia ”hot hatch”-versioita, mutta niiden kunto- ja hinnatasot olivat niin kaukana porrasperäisestä versiosta, että tyydyin edullisempaan vaihtoehtoon. Siitä jäikin jotain hampaankoloon ja nyt sain vihdoin coupe-mallin käsiini.

Tämän yksilön ostin talvella 2009-2010 Tampereelta Theroksen avustuksella. Auto ostettiin ns. sikana säkissä, koska kunnollisia kuvia en saanut autosta ennen kauppoja. En käynyt myöskään koeajolla vaan Theros hoiti kaupat puolestani. Auto seisoi viikonpäivät Theroksen entisen työnantajan parkkipaikalla, kunnes kävin noutamassa sen Helsinkiin. Auto on seisonut nyt noin vuoden päivät ja kesällä olisi tarkoitus jatkaa projektia eteenpäin.

 Auto on varustukseltaan tavanomainen Suomi-R19 16V, jonka varusteina on mm. :

- sähkötoimiset etuikkunat

- kuppimalliset etupenkit

- hydraulinen ohjaustehostin (hyvä tunto)

- ei ilmastointia

- ei ajotietokonetta

- ei herkkuja :)

Lisukkeena vain:

- sähkötoiminen lasikattoluukku (köyhän miehen ilmastointi)

Tässä vaiheessa (huhtikuu 2010) haaveena siintää mielessä alkuperäisyys jossain mielessä säilyttävä clean-look. Korimuutoksia en halua tehdä, vaan ainoistaan tekniikkaan ja alustaan panostetaan. Mitään show-autoa ei ole tarkoitus rakentaa vaan ihan käyttöpeli mutkatielle ja radalle. 

Tarina jatkuu myöhemmin… stay tuned. ;)

cheap Erectalis