Onko noita vikakoodeja nollailtu, vai tuleeko nuo samat aina poistamisen jälkeen takaisin?
- P0136 viittaa takimmaiseen lambda-anturiin, mutta lienee kunnossa, jos kerran on vaihdettu. Koodi voi tulla myös sen takia, että moottori pätkii, katti ei sen takia toimi halutulla tavalla ja anturi herjaa sitten päästöjen takia. - P0225 viittaa siihen kaasupolkimen potentiometriin, mutta jos sekin vaihdettu, niin tuskin se on juurisyy ongelmiin. Kenties kaasuläpän kanssa ongelmia... - P0606 viittaa moottorinohjaimen sähköisen häiriöön. Liekö tässä se primääri ongelman aiheuttaja. Jos ecun liittimissä tai ecun sisällä kontaktihäiriö, niin saattaa generoitua varsinkin tuo kaasupolkimen vikakoodi myös tämän takia.
Eihän noihin vikakoodeihin aina voi sokeasti luottaa, mutta jos ne aiheellisia ovat, niin kannattaisi ainakin ne moottorinohjaimen liittimet ottaa auki ja tarkastaa/tarvittaessa puhdistella. Samoin kaikki muutkin mahdolliset liitinkontaktit konehuoneessa.
_________________ Clio R.S. 200 '10 & Laguna 2.0T GT break '06
|