Viimeisin vierailu: Tänään on 03.04.2020 23:25

Kaikki ajat ovat UTC

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ratapäivät - Kenelle ne ovat?
ViestiLähetetty: 12.03.2015 07:37 
Jäsen

Mikäli Modet eivät pidä tätä viestiä aiheellisena niin saa poistaa, siirtää oikealle alueelle tai jopa paiskaa Stickyksi jos siltä tuntuu. :mrgreen:

How to ratapäivät - Paras modaus mitä voit ikinä tehdä

1. Johdanto
Olen itse ollut pikkukersasta asti kiinnostunut autoista ja kaikesta moottorilla toimivasta. Samoihin aikoihin ensimmäinen Gran Turismo-autopeli pisti pökköä vielä lisää pesään.
Omalla kohdalla hyppy kynnyksen yli oikealle radalle tuli ensimmäisen kerran tämän kerhon ratapäivillä Ahvenistolla ja olin samantien myyty. Parasta mitä voi tehdä kun on bensaa tankissa. Voi kun olisi tajunnut aikaisemmin, että onhan se nastaa mennä sukka syylärissä oikeasti ja luvan kanssa.

Tämä teksti tulee nyt varsin tajunnan virtana ja oikolukukykyni on poistettu käytöstä. Ajatus lähti siitä tähän tekstiin että hieman olen ihmetellyt ja kuullut RTF:n jäsenten katoa ratapäivillä. Pyrin siis kirjoittamaan omaa näkemystä siitä miksi en ymmärrä tuota katoa. Jos joku on eri mieltä niin hyvä, kyllä pitää oma pää olla. Toisaalta taas jos joku saa vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin niin hienoa.

Minä käyn radalla siksi, että nautin auton ja omien rajojen kokeilusta. Samalla olen oppinut paljon ajamisesta noin muuten ja myös radalla. Samoin tuo simulaattoriajojen maailma on saanut täysin uutta pontta.

Paras modi mitä autoilija voi ikinä tehdä on kuljettajamodi. Sen auton vakiosuorituskyky on melkoinen ilman räpellyksiäkin. Jos et osaa hallita sitä vakiota niin unohda voimamodit, koska ne linkoaa sen auton ominaisuuksien kestorajan ihan toiselle ulottuvuudelle. Alusta ei pysy mukana, puslat niiaa ja renkaat eivät ole ollenkaan sillä alueella mihin ne on suunniteltu. Missään muualla laillisesti ei pääse tekeen kuljettajamodausta paitsi radalla, niin se vaan on.

Jos jotain jäi tai unohtui niin pitää sitten päivitellä. Anteeksi kehnot lauserakenteet, puhekielisyys ja kirjoitusvirheet.
Kiitos ja anteeksi.

2. Millä autolla radalle?
Auto joka on katsastettu ja jossa on renkaat alla ja moottori käy, sekä vaihdelaatikko jotenkin toimittaa vedon renkaille riittää pitkälti. Toki turvallisuutta ei pidä unohtaa, joten turvavyöt ja muut autoon alun perin asennetut turvajärjestelmät olisi hyvä olla toiminnassa.
Mielestäni ei tarvitse olla 500hv, semisliksejä ja kabiinia jossa on niin kova meteli, että illalla tinnittää. Ratapäiville voi hypätä ihan sillä peruskulkineellakin. Itse kun tämän tajusin, niin olin pari-kolme vuotta ajellut ihan radalle sopivalla värkillä toivoen jotain isompaa alle. Liian kauan odottelin ja hukkasin turhaa aikaa siinä välissä.

Kerhonn ratapäivillä kun kilvan ajo on kielletty, niin jäljelle jää oman auton tai naapurin auton ajaminen katuajoa nopeampaa ja turvallisemmin, kuin mitä kadulla voinee. On ihan oikeasti hyvä päästä kokeilemaan mihin se päivittäinen kulkine kykenee kuten esimerkiksi:
-Täysjarrutus/täyskiihdytys, myös mutkassa

-Mutkakäyttäytyminen nopeassa mutkassa, s-mutkissa tai hitaissa mutkissa
-Missä menee kylmän renkaan pidon raja verrattuna lämpimään (sama myös alustan lämpö)
-Sadepäiviäkin on ajettu ja se tuntuma tiehen tekee melkoisen ahaa-elämyksen kun radan pito kuivamisen myötä kasvaa.
-Mitä tapahtuu kun auton rengas irtoaa tiestä ja miten sitä korjataan. Miten pitoerot eri renkaiden alla vaikuttavat.
-Mitä auton ominaisuuksia kannattaa kehittää.
-Minkälaiset erot renkaissa on eri tilanteissa ja lämpötiloissa.
-Auton talvikäyttäytyminen lumella, jäällä ja puolieroissa (Jäärata-ajo).

Nämä seikat esimerkiksi ja monta muuta. Jos jokainen kuski laitettaisiin joka vuosi tekemään vastaavaa harjoittelua, niin väitän, että paljon kolareita ja ulosajoja vältettäisiin.
Eräs tuttavani ihmetteli radalla käymisiäni ja kysyin vastapalloon, että oletko koskaan tehnyt täysjarrutusta ja koittanut väistää jotain objektia samaan aikaan? Arvatkaa mikä oli vastaus! “Eikö se auto hajoa siihen?”

3. Auto ei kestä, ei pysty
Kaiken saa särkemällä rikki. Jokainen voi oman tuntemuksen mukaan ajaa nopeempaa tai hitaampaa tai siltä väliltä. Ei ole pakko vetää reikä päässä ja koittaa että josko se ny hajois.
No jos auto sit hajoo, niin se on sama kuin välilevyn ”pullistuma” eli diskus prolapsi. Koskaan välilevy ei repeä yhdellä rykäisyllä, vaan se välilevyn lamellirakenne on aikojen saatossa rappeutunut ja yks kaunispäivä aivastaessa selkä vihlasee ja välilevyn nucleus pärähtää hermojuuren päälle. Kyllä se autokin hajoo, jos ei ole kaikki kunnossa. Vaan ei se silloin kestä sitä normaaliajoakaan. Kts. Tarkistuslista lopusta.
Jos olet virittänyt autoa, niin silloin tiedät enemmän koko kulkineesta ja riskeistä mitä liittyy aina lisääntyneeseen voimantuottoon, kuten lämpöjen äkillisempi nousu ja sitä rataa. Mikäli olet virittänyt autoa sillai, että se ei pysy nipussa, niin, no...no, niin.

4. Aivot ei kestä, ei pysty, mä mällään
Kyllä ne kestää. Kaikki lähtee siltä tasolta miltä lähtee. Ensimmäisellä ratapäivillä mihin itse osallistuin sain kokeneemmalta kuskilta seuraavan vinkin: Kun alkaa ajamaan nopeasti, niin on hyvä automaattisesti rajoittaa kierrosten määrä ennalta. Yksi tai kaksi ns. Nopeaa kierrosta ja sit lopettaa yrittämisen.
Tämä perustuu siihen, että radalla ajaminen on raskasta sekä fyysisesti, että henkisesti. Siihen väsyy yllättävän nopeasti. Jos on kova yrittäminen päällä, niin keskittymiskyky herpaantuu ja riskit kasvavat.
Siksi itse noudatan säännöllisesti aina seuraavaa kaavaa:

1. Radalle sisään ja lämmittelykierros. Valmistellaan auto siihen, että renkaat, jarrut ja ohjaustuntuma ovat ok

2. Nopeat kierrokset 2-3, ehdoton maksimi on vakioautoilla 3
.
3. Jäähdyttelykierros, jolta ulos. Jäähdyttelyä ajan aina vähintään yhden kierroksen (usein 1,5 kierrosta) jarrujen ja moottorin lämpöjen takia!
Sitten varikolla kunnon tauko ja takaisin kun tuntuu hyvältä. Usein tässä välissä menee sisään eväitä, jotta verensokerin puutteen takia ei ala keskittyminen hiipuun. Samoiten nää on niitä välejä joissa käydään kuikuilemassa muiden laitteita ja jauhamassa maailmanparannus-vinkkejä muiden kanssa.
Välillä on mukava ruinata itsensä myös muiden kuskien kyytiin :=D

Pikkuhiljaa oma luottamus ja tuntemus autoon kasvaa, mutta itse suosin silti kierrosten rajoittamista torjuakseni väsymystä.
Ratapäivät lopetan omalta osalta heti kun tuntuu, että nyt alkaa väsy painaa tai mielenkiinto hiipuu.

5. Ne nauraa mulle...
Kasva aikuiseksi ja lopeta itsesääli. Toteuta itseäsi.

6. Kun rata ei ole mun takapihalla, niin en mä jaksa.
Onhan ne ratapäivät tosiaan vapaaehtoisia, joten ei ketään voi pakottaa harrastaan. Itse nautin ihan siitä reissusta kokonaisuudessaan. Se päivä on alusta asti pyhitetty bensiinijumalalle matkoineen, ajoineen radalla, muiden autoja kyyläillen ja ihmisiä tapaillen.
Täytyyhän tossa toki iso kasa palasia loksahtaa kohdalleen. Pitää tykkää ajamisesta, pitää tykkää autoista ja pitää ehkä pitää sanoo moi jollekin RTF-takkiselle hemmolle.
Jos mennään vähän kauemmaksi, niin saattaa päästä jopa saunaan ja yöksi pois kotoa huutavien kersojen, nalkuttavan akan ja raapivien kissojen seasta.

7. Kallista, elämä on
Tai ei. Se riippuu aivan siitä tasosta ja ajatuksesta millä lähtee liikenteeseen. Jos haluaa olla JN Motorsport (RIP), niin sitten pitää kyllä bisnekset luistaa.
Matkoihin menee bensaa, radalla kuluu bensaa ja pitää se muutama euro maksaa ratamaksua. Ruokaa pitää joka tapauksessa syödä (ja kaljaa juoda jos on saunareissu), joten sitä en laske kuluihin. Olen kuullut huhua, että joskus lauantain yöhön kuluu enemmän massia kuin ratapäivillä käymiseen, eikä silloin edes välttis pääse kiihdytysradalle.. pahimmassa tapauksessa koko rata päättyy pakun takapenkille ilman kypärää.
Mitä tässä koitan sanoa on se, että kypärä vaan päähän ja menoks. Ei tartte maksaa kuin bensat, vaikkakin myönnän että ei toi menovesi mitään tuhottoman halpaa ole.

Toki jos haluaa päivitellä vähän kalustoa ratapäiviä varten niin voin omasta kokemuksesta suositella seuraavia vielä ihan kohtuuhintaisia himmeleitä:

- Muutama sata euroa lisää normaaleihin misukoihin, niin saa vähän liimaisemmat nakit alle

- Irroitettavat nelipistevyöt

- Ajeluhanskat

- Aurinkolasit

- Kännyyn mahdollinen ajanottovärkki, jos haluaa ottaa omista kierrosajoista osviittaa siihen mikä tapa vie sinut nopeiden mutkista läpi. Monesti kännykkäsovellukset ovat riittävän tarkkoja tämmöiseen harrasteluun.

Oma henkivakuutus autolle mitä noudatan ja kirjoitan sen tässä auki perustuu siihen, että se tuo lisäkustannuksia. Tosin se tuo myös mielenrauhan koska tiedän, että minä kuitenkin annan koneelle leipää kunnolla, järjen rajoissa tottakai:

- Ratapäiville ei mennä vanhoilla öljyillä (kesän kuumien päivien jälkeen jos on epäilystä että öljyt ovat päässeet käymään pitkälti yli sadassa asteessa, niin sitten menee ölpät uusiks)
- Kun tankki menee puolilleen, niin tankataan täyteen. Omassa kulkineessa bensalinjaan alkaa pääseen ilmaa mutkissa jos tankin pinta on alle 1⁄2
- Jarrunesteet pitäis kyl kerran vuodessa uusia ja kuumien päivien jälkeen ilmata myös systeemi. Tässä ehdoton minimi 1/4- tankillinen niin pääsee vielä radalta poiskin.

8. Tarkistuslista ennen kun mennään
- Öljyt ovat tuoreet, eivätkä puhkipalaneet. Jos kone syö öljyä niin mukaan varapönisteri ja tarkistusta joka tauolla
- Jarrunesteet tuoreet ja paloissa pintaa

- Jäähdytysnesteen pinta ok

- Ei missään vuotoja
- Akku kunnolla kiinni
- Perushuollot on tehty

- No, jos tuntuu, että joki osanen on vähän paskana ja se on korjattu macgyver-teipillä, niin ei varmaan kannata lähtee kokeileen onnee?

9. Eka kerta ikinä:
1. Ota mukaan kypärä (mopokypärät yms käy) ja maksa tapahtuma ennakkoon jos on pyydetty

2. Ole ajoissa paikalla ettet missaa ajajakokousta

3. Vingu itsesi jonkun radan tuntevan kyytiin
4. Kysy kokeneemmilta tai järjestäjiltä sinua askarruttavissa tilanteissa

5. Ota mukaan safkaa tai varaudu ostaan paikallisesta mestasta systeemeitä

6. Tankkaa auto juuri ennen radalle ajamista ja tsekkaa renkaiden paineet

7. Ota mukaan aurinkolasit

8. Jätä kaikki ylimääräinen autosta jo kotiin. Autossa ei saa olla mitään lentävää, joka putkahtaa angry birdsin lailla takaraivoon jarrutuksessa tai jos kaataa.

10. Yleensä mitä käydään ajajakokouksessa (ei tarkoita silti sitä, että voi missaa sen)

1. Turvallinen ajaminen
. Turvaväli
t. Vilkkua käytetään kuten kadulla, eli näyttämään suuntaa mihin itse on menossa
. Ohitustilanteet tehdään suorilla, ei mutkissa. Molempien kuskien pitää tietää mitä tapahtuu. Aina annetaan tilaa nopeammille ja ”keskustellaan” esim vilkulla, että mä meen oikealle ja sä voit ohittaa vasemmalta.
 Radalle EI pysähdellä juttelemaan mutsin kans puhelimessa
. Jos näet ulosajon, niin sinne ei mennä pällisteleen, vaan ilmoitetaan ratapäivän järjestäjille asiasta, eli ajetaan kierros loppuun
. Jos näet vakavan ulosajon tai kaadon ja epäilet, että nyt on henki kyseessä, niin auto näkyvästi sivuun hätävilkkujen kanssa ja ensiapua. Kaikilla autossa olijoilla pitää olla kypärä päässä.
2. Radalla muiden huomioiminen
. Aina radalle ajettaessa pitää nähdä, että tilaa on
. Jos radalla on öljyä, hiekkaa tai smegmaa, niin ilmoita siitä ratapäivien järjestäjälle. Jos levitit itse hiekkaa radalle, osallistut harjaukseen
. Katso peileihin ja lue koko ajan ympäristöä. Aina on nopeampia, joilla on niin kiire. Tilaa päivän aikana on kyllä varmasti ajaa ns. Ehjiä kierroksia. Tilasta se ei ole kiinni.
3. Liputtelu
a. Joka radalla liputetaan ja valvotaan rataa vaaratilanteiden varalta. Yleensä puolen tunnin vuoroissa.
 Useimmiten käytettyjen lippujen värit ja selvitykset:

Vihreä – ajoa

Keltainen – radalla jotain mikä pitää huomioida, aja varovasti

Punainen – Ulos radalta

Musta – Autosi halutaan pois radalta. Se vuotaa smegmaa tai palaa tai sä hölmöilet kerta kaikkiaan niin pahasti, että pitää puhutella.

Lippumies kommunikoi radiopuhelimella ratsuväkeä. Puhelin on yksisuuntainen, eli se kyseinen kanava mille puhelin on asetettu varaa kyseisen kanavan itselleen puhelimen kyljessä olevalla napilla. Toisin sanoen kun on asiaa, niin nappia painetaan ja kun ei ole asiaa, niin nappi vapautetaan ja on jonkun toisen vuoro. Puhu selvästi ja lyhyillä lauseilla, ei verbaaliakrobatiaa.
Ratapäivien järjestäjät konsultoivat lippumiehiä kaikissa tilanteissa.
Lippuvuorot jaetaan normaalisti ajajakokouksen päätteeksi.
Merkkaa itsesi listalle ja pidä huoli, että olet kunkin radan sovitussa lippupisteessä ajallaan.
 Eri radoilla on eri lippupaikat ja joissa on semmoiset ledipylonit. Niistä aina selvennökset ajajakokouksessa.

4. Eri ratojen erikoisominaisuudet ja tutustumiskierros. Tutustumiskierroksen jälkeen rata yleensä aukeaa ja bensaa palaa, eli ei muuta kuin kovaa ajoa järki päässä!

Aprilia Tuono 1000R Factory -08

Viimeksi muokannut Weccu päivämäärä 18.03.2015 08:11, muokattu yhteensä 2 kertaa

Poissa Profiili  

Viestin otsikko: Re: Ratapäivät - Kenelle ne ovat?
ViestiLähetetty: 12.03.2015 15:50 
Jäsen

:ymapplause:

Komppaan täysin! (Ja ei, ei vähentäny yhtään tuota ratapäiväkikotinkuumetta)

Poissa Profiili  

ViestiLähetetty: 14.03.2015 21:47 
Hallitus

Weccu , puhut paljon mutta asiaa! :ymapplause:

"tilaihme + säästöpossu"

Ex Megane II Break 1,9 dCi Dynamique 06
Ex Scenic II 2,0 16V Authentic 04
Ex Clio II 1,6 16V Luxe Dynamique 04
Ex Grand Espace IV 3,5 V6 Dynamique 07

Poissa Profiili  

ViestiLähetetty: 18.03.2015 06:20 

Hemmetin hyvin tiivistetty :ymapplause:
Eritoten kohta 4 pitää niin paikkansa. Sille on monta pointtia. Myös adrenaliinisyöky joka tulee ajamisen jälkeen, se on melko hurja. Jos reikä ei ollu ennen sitä päässä niin sen aikana ainakin on ja kantsii jäähdytellä itseään sen aikaa että on taas tolkuissaan :)

EDITTINÄ: Niin ja toki tässä oli hitokseen hyvin myös mulle muistilistaa kesäksi. Joten ISO kiitos Weccu!

Poissa Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ]  Valvojat: Moderaattori, Hallitus

Kaikki ajat ovat UTC