Viimeisin vierailu: Tänään on 03.04.2020 23:05


Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Koeajettu: Renault Captur 1.0 TCe 90 Energy JA 1.2 TCe 120 A
ViestiLähetetty: 13.03.2014 20:35 
Jäsen
Avatar

Liittynyt: 11.12.2011 13:09
Viestit: 2040
Paikkakunta: Pirkkala
Piipahdin tänään koeajamassa Tampereen Käyttöauton Renault Capturin.

Auto oli "hinnat alkaen" -malli, johon oli lisätty jonkin verran varusteita.
Kyseisen auton listahinta varusteineen oli myyjän mukaan n. 24 000 euroa.

Kyseessä on siis "karvalakkimalli". Varasin kyllä koeajoon 120 -hevosvoimaisen automaatin, mutta se oli myyty paria päivää ennen eikä tilalle oltu vielä saatu hankittua toista.
Ja automyyjä unohti ilmoittaa asiasta..

Autossa on tyypillinen rellun korttimallin virta-avain, jonka leveällä sivulla on keskuslukituksen avauspainikkeet. Periaatteessa ihan näppärää, mutta jos avaimen pitää olla näin kookas, miksei sitä voida toteuttaa toisin? Se pitää edelleen tunkea kojelautaan, jotta auton saisi napista käyntiin. Tämä tekniikka oli jo takavuosina Meganessakin, joka oli joskus huollon sijaisautona.

Captur on korimalliltaan hieman korotettu 5-ovinen crossover-cityauto.
Maasturiksi en tätä vahingossakaan nimitä :lol:

Sisään loikatessa ensimmäinen huomioni kiinnittyi kojelaudan melko voimakkaaseen muotoiluun, jonka kaikkia yksityiskohtia en oikein ymmärtänyt. Kojelaudan päällä kulkee kaareva, voimakas "pokkaus", joka ei oikein sopinut mielestäni auton sisustaan. Pokkauksen matkustamon puoleisessa osassa keskellä on painalluksella avautuva säilytyslokero. Luukku tuntui löysältä ja epäilen, että se saattaa ajan kanssa alkaa rämisemään.

Mittariston keskiosaa hallitsee digitaalinen nopeusmittari. Se on auringonvalossakin helppolukuinen, toisin kuin sitten taas kierroslukumittari ja pa-mittari, jotka erottuvat hieman himmeämmin. Tosin ajelin päiväajovaloilla koko reissun enkä kajonnut valoviikseen kytkeäkseni valoja päälle. Nopeusmittarin yhteydessä vasemmassa reunassa on "vaihteenvaihtosuositin".

Ratti on paksukehäinen ja siitä saa kohtalaisen otteen. Se on kuitenkin hieman liukas, jonka vuoksi kontakti siihen ei ole paras mahdollinen. Mielikuvakseni on jäänyt myös se, että ratti on hieman kookas.

Keskikonsolia hallitsi tässä autossa MediaNav -laite, joka puhui sujuvaa Suomea. Jätin laitteen räpläämisen sikseen lukuunottamatta virran kytkemistä, radion testaamiseksi. Hyvin tuntui kuuluvan. Käyttelin laitetta lähinnä Relluista tutulla rattikaukosäädöllä, joka on täsmälleen sama värkki kuin esimerkiksi Dustereista löytyy. Musiikkia kuunnellessa ääni on just perus. Sitä kuuntelee sen verran että saa ostettua paremmat kajarit. Ei pahemmin kehuja kaiuttimille. MediaNav-laitteen alapuolella on automaatti-ilmastoinnin säädin ja muut puhallussuunnan muuttimet yms. Tuntuma näihin oli käteen aika hyvä. Koko kojelaudan yleisilme on aika rauhallinen eikä siinä oikeastaan kovasti ärsytä mikään.

Penkit olivat mukavuuspainotteisen pehmeähköt, ja tämän auton varustetasossa ristiselälle ei ole minkäänlaista säätömahdollisuutta. Penkki liikkuu pitkittäin ja pystysuunnassa, ja selkänojan säätö rullalla portaattomasti. En saanut oikein kovin mukavaa istuma-asentoa. Jotenkin ristiselän alueelta vaan puuttuu tukea. Istuinosa oli ihan OK ja penkki tarjoaa jonkin verran sivuttaistukeakin.

Ja sitten auto tulille ja menoksi. Moottori on 3-sylinterinen ja käyntiääni tyypillisen pörisevä. Ahtimen ääntä ohjaamoon ei kantautunut. Mitään kiihdytyksen tunnetta ei 4. ja 5. vaihteella tunnu. Tässä autossa selkänojat ovat huilaamista varten :)) Pieni kone vie kyllä, mutta vikisee.

Kaasupoljintuntuma on ihan ok, mutta tässä yksilössä (kuulemma ensimmäinen Suomeen rantautunut yksilö) voimakkaasti moottoritielle kiihdyttäessä kaasutuntuma oli vähän aaltoileva.
Välistä auto kiihtyi hyvin, mutta toisaalta erikoista tehohiipumaa tuntui koko kierrosalueella. Oli kuin ahdin olisi välistä pudonnut pois ja tullut takaisin taas paria sekuntia myöhemmin. Kiihtyvyys arkikäyttöön on ihan riittävä tämän tyyppiselle autolle, ja vitosvaihteella nopeus kiipesi vaivattomasti "laittomuuksien" puolelle :-$

Autossa oli alla leveähköt nastarenkaat, ja ohjaamon melutaso oli kova jopa Dusteriin verrattuna (tosin, omassa autossani on kitkat alla, vertailu ei ole ihan suora saati vertailukelpoinen). Ohjaamossa selvästi kuuluvin ääni on rengasmelu. Tuulen suhinoita ei juurikaan kuulu, eikä moottori juuri mekasta liikkeellelähdön jälkeen.

Rattituntuma tiehen on olematon. Ratti ei välitä tiestä minkäänlaista tuntumaa. Ohjaus on säädetty niin kevyeksi, että syy löytyy varmaankin siitä. Ohjaus ei juuri jäykentynyt 20 km/h ja 130 km/h nopeuksien välillä - rattia olisi voinut pyöritellä yhdellä sormella rajummin rasittumatta.

Samoin jousitus on tehty pehmeän oloiseksi, ja perstuntumaa tiehen ei tässä autosasa juurikaan välity. Ajaminen on melko eleetöntä, eikä se kannusta "urheilulliseen ajoon mutkateillä". Kodin kakkosautona tämä menee varmasti hienosti kauppakassina.

On sanottava, että tästä autosta jäi mieleen hieman keskeneräisten säätöjen vaikutelma. Näinhän voi olla, kun kyseessä on A-sarjan auto ja vielä aika alkupään malli sieltä. Mittarissa oli 8600 km, joten korjaavia ohjelmistopäivityksiäkään tähän ei varmaankaan vielä ollut huollon puolella tehty.

Kulutus koeajolla näytti olevan n. 6,5 litraa ajotietokoneen mukaan.

Jos tästä pitäisi tähtiä antaa, ne jäisivät omalla arviollani ajokokemuksen perusteella lukuun 2,5/5 tähteä. Itse en tätä autoa ainakaan tuolla hinnalla ostaisi.

Plussat:
+ Kiva kone
+ Kulutus
+ Kojelauta kokonaisuutena
+ Auton muotokieli

Miinukset:
- Rengasmelu
- Tuntuu keskeneräiseltä
- Ajotuntuma
- Kojelaudan päällisen muotoilu (makuasia)
- Hinta (varauksin)

Ajettu reitti: https://goo.gl/maps/3ONQq

PS. Automyyjän mukaan uutta RS-Clioa pitäisi alkaa tulla maahan kesä-heinäkuussa, jolloin sitä voi alkaa tilaamaan.

_________________
Duster 1.5 dCI 4x4 Laureate 2014
Toyota Aygo x-play 2016
Kesälelut: Honda X4 (CB1300DCW) 1998 ja Piaggio Fly 50 4T 50cc 2008


Viimeksi muokannut Highcast päivämäärä 21.03.2014 18:21, muokattu yhteensä 3 kertaa

Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajettu: Renault Captur 1.2 TCe 90 Energy
ViestiLähetetty: 13.03.2014 20:47 
Avatar

Liittynyt: 30.10.2010 20:01
Viestit: 131
Paikkakunta: Lieto
Lainaa:
Autossa on tyypillinen rellun korttimallin virta-avain, jonka leveällä sivulla on keskuslukituksen avauspainikkeet. Periaatteessa ihan näppärää, mutta jos avaimen pitää olla näin kookas, miksei sitä voida toteuttaa toisin? Se pitää edelleen tunkea kojelautaan, jotta auton saisi napista käyntiin. Tämä tekniikka oli jo takavuosina Meganessakin, joka oli joskus huollon sijaisautona.


Käsittääkseni kaikissa Captureissa on "hands free"-systeemi vakiona.

Seuraava lainaus Capturin esitteestä:

Lainaa:
Handsfree-avainkortti vakiovarusteena.

Ovien lukitus ja lukituksen avaus, moottorin käynnistys ja pysäytys tapahtuvat kaikki ilman, että avainkorttia täytyy etsiä taskusta tai käsilaukusta. Ovien lukitus tapahtuu automaattisesti poistuttaessa auton lähettyviltä.

_________________
Clio IV TCe 90 Expression


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajettu: Renault Captur 1.2 TCe 90 Energy
ViestiLähetetty: 13.03.2014 20:54 
Jäsen
Avatar

Liittynyt: 11.12.2011 13:09
Viestit: 2040
Paikkakunta: Pirkkala
Poistettu joutavana

_________________
Duster 1.5 dCI 4x4 Laureate 2014
Toyota Aygo x-play 2016
Kesälelut: Honda X4 (CB1300DCW) 1998 ja Piaggio Fly 50 4T 50cc 2008


Viimeksi muokannut Highcast päivämäärä 21.03.2014 18:50, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajettu: Renault Captur 1.2 TCe 90 Energy
ViestiLähetetty: 13.03.2014 21:22 
Avatar

Liittynyt: 30.10.2010 20:01
Viestit: 131
Paikkakunta: Lieto
Taitaapi vaan olla joku (edellinen käyttäjä/käyttäjät) painanut siitä kortin nappulasta, jolloin systeemi menee pois päältä. Kunnes starttaa uudelleen ilman korttia reiässä.

Toki helpointa on katsoa ovenkahvasta onko siinä pientä nappulaa lukituksen avaamiseksi.

Lainaa:
After locking/unlocking the vehicle and the tailgate only using the buttons on the
RENAULT card, remote locking and unlocking in hands-free mode are deactivated.
To reactivate the “hands-free” mode: restart the vehicle.

_________________
Clio IV TCe 90 Expression


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajettu: Renault Captur 1.2 TCe 120 A Dynamique
ViestiLähetetty: 21.03.2014 18:34 
Jäsen
Avatar

Liittynyt: 11.12.2011 13:09
Viestit: 2040
Paikkakunta: Pirkkala
Automyyjä oli sinnikäs, ja soitteli perään että nyt olisi talossa testattavissa myös malliston toisen pään edustaja, eli 120-heppaisella 1.2 -litraisella 4-sylinterisellä koneella varustettu malli.

Myönnettäköön, että tämä yksilö tuntui "valmiimmalta" kuin tuo "karvalakkimalli" eli Energy.
Moottorin äänet olivat jotenkin..fiksummat. Ei pörinöitä mutta tasainen murina. Automaatti toimi kuin ajatus. Huomasin samalla koeajolenkillä, jolla kävin aikaisemminkin, että tuo automaatti yrittää korostetusti pitää vaihteen isona ja 80 km/h nopeudessa kierrokset pysyivät alle 2000 rpm tasakaasulla ajaen.

Edelleen auton suurimman melun aiheuttaa auton rengastus. Rengasmelu tässä autossa on melkoinen. Jos tämmöinen tulisi joskus ostoslistalle, ensimmäinen "varustelukohde" olisi ehdottomasti radikaali äänieristyksen parantaminen. Jopa Dusterikin (2011) on hiljainen tähän verrattuna.

Parhaassa mallissa oli muutamia mukavuusvarusteita verrattuna Energyyn. Tosin suurin osa hinnasta tullee tuosta vaihteistosta ja tehokkaammasta moottorista. Voimansiirto oli hieman äänettömämpi, mutta jokin EDELLEEN pitää pientä ulinaa, joka on varsinkin hitaasti ajettaessa kuultavissa.

Kyse voi toki olla hioutumisestakin. Tällä autolla oli kilometrejä mittarissa vasta 380 koeajon alkaessa..

Alla kuvia autosta parissa postauksessa.

Liitteet:
etu1.jpg


Liitteet:
okylki.jpg


Liitteet:
kojelauta.jpg


Liitteet:
mittaristo.jpg


Liitteet:
radio.jpg


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

_________________
Duster 1.5 dCI 4x4 Laureate 2014
Toyota Aygo x-play 2016
Kesälelut: Honda X4 (CB1300DCW) 1998 ja Piaggio Fly 50 4T 50cc 2008


Viimeksi muokannut Highcast päivämäärä 21.03.2014 18:49, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajettu: Renault Captur 1.2 TCe 120 A Dynamique
ViestiLähetetty: 21.03.2014 18:37 
Jäsen
Avatar

Liittynyt: 11.12.2011 13:09
Viestit: 2040
Paikkakunta: Pirkkala
Liitteet:
takaa.jpg


Liitteet:
takanurkka.jpg


Liitteet:
takasivu.jpg


Liitteet:
takatilat.jpg


Liitteet:
tavaratila.jpg


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

_________________
Duster 1.5 dCI 4x4 Laureate 2014
Toyota Aygo x-play 2016
Kesälelut: Honda X4 (CB1300DCW) 1998 ja Piaggio Fly 50 4T 50cc 2008


Viimeksi muokannut Highcast päivämäärä 21.03.2014 18:48, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajettu: Renault Captur 1.2 TCe 120 A Dynamique
ViestiLähetetty: 21.03.2014 18:46 
Jäsen
Avatar

Liittynyt: 11.12.2011 13:09
Viestit: 2040
Paikkakunta: Pirkkala
Isoimpina eroina Energyn litraisen 3-mukisen koneen ja Dynamiquen 1.2-litraisen nelikon välillä on tietysti teho ja vääntö. Vaikka Dynamique on automaatti, oli siinä ruutia ja vaivattomuutta kulussa aivan eri tavalla. Nopeus ikäänkuin meinasi hiipiä väkisin jatkuvasti "boonuksien" puolelle :lol:

Vinkkinä tämmöistä autoa ostamaan lähtevälle: Älä vaan osta nastarenkaita tämän auton alle. Muutenkin kevyt ohjaustuntuma katoaa niillä kokonaan ja menosta tulee vähän haparoivaa. Kesärenkailla tai kitkoilla tämä auto on todennäköisesti paremmin elementissään.

Aikaisemmin kuvattu keskuslukituksen toiminta tuli nyt varmistettua ja kyseessä Energyn osalta oli vain oma käyttövirheeni. Siltikään tämä ei ole "avaimet taskussa" avaimeton järjestelmä.

Plussat Energyn vertailupojoihin verraten:

+ Huomattavasti parempi, sivistyneempi moottori
+ Automaatti ja etenkin sen eleetön toiminta
+ Mukavampi rattituntuma (nahkapäällysteinen vrt. Energyn muovi)

Miinukset Energyn vertailuihin verraten:

- Vielä suolaisempi hinta
- Penkit eivät ole mitenkään erikoisen hyvät parhaassakaan mallissa. Perussäädöt.
- Nastarenkailla surkea tuntuma alustan tapahtumiin (molemmilla ajetuilla versioilla)
- Ei Start/Stop -automatiikkaa tässäkään versiossa (ainakaan ei ollut kytkettynä päälle?)

_________________
Duster 1.5 dCI 4x4 Laureate 2014
Toyota Aygo x-play 2016
Kesälelut: Honda X4 (CB1300DCW) 1998 ja Piaggio Fly 50 4T 50cc 2008


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajettu: Renault Captur 1.0 TCe 90 Energy JA 1.2 TCe 1
ViestiLähetetty: 21.03.2014 22:27 
Jäsen
Avatar

Liittynyt: 01.01.2009 17:55
Viestit: 2623
Paikkakunta: Helsinki
Näitä arvosteluja lisää, hyvä haikääst! ;)

_________________
-Renault 5 -72


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Koeajettu: Renault Captur 1.2 TCe 120 A Dynamique
ViestiLähetetty: 22.03.2014 08:16 
Avatar

Liittynyt: 30.10.2010 20:01
Viestit: 131
Paikkakunta: Lieto
Highcast kirjoitti:
Siltikään tämä ei ole "avaimet taskussa" avaimeton järjestelmä.


- Ei Start/Stop -automatiikkaa tässäkään versiossa (ainakaan ei ollut kytkettynä päälle?)


Käsittääkseni on täysin sama systeemi kuin Cliossa, jossa se on juuri "avaimet taskussa" järjestelmä. Ainakin itselläni on avainkortti ollut lompakossa viimeiset 10 kuukautta. ;;)


Start ja Stoppi on vain 90-mallissa ainakin hinnaston mukaan. Se toki ei aina ole päällä, riippuen ulkolämpötilasta, moottorin lämpötilasta tai akun varaustilasta jne.

Liitteessä näkyy katkaisija, joka löytyy autosta, jossa on Start & Stop-systeemi.


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

_________________
Clio IV TCe 90 Expression


Ylös
Poissa Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ]  Valvojat: Moderaattori, Hallitus

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme gfx by Smacket
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com