RTF ry | Renault & Dacia merkkikerho | Keskustelu - Foorumi
http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/

Moottorien iskutilavuudet
http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=6&t=3117
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  esa [ 12.04.2013 03:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Automaatti Duster

Joskus tulee sellaistakin mietittyä, että autoissa ilmoitetaan koneen sylinteritilavuus eikä heppamäärä ole välttämättä edes tiedossa ja perämoottoreissa ilmoitetaan heppamäärä eikä sylinteritilavuudesta ole tietoa? Miten se nyt tähän liittyy? Koettakaa keksiä.

Kirjoittaja:  Qnelius [ 12.04.2013 07:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Automaatti Duster

esa kirjoitti:
Joskus tulee sellaistakin mietittyä, että autoissa ilmoitetaan koneen sylinteritilavuus eikä heppamäärä ole välttämättä edes tiedossa ja perämoottoreissa ilmoitetaan heppamäärä eikä sylinteritilavuudesta ole tietoa? Miten se nyt tähän liittyy? Koettakaa keksiä.

Sakemannithan on tosta jo aika lailla päässeet eroon, 328 ei ole 2,8 vaan 2l ja 525 ei ole 2,5l vaan 3l, 116d on 2l ja 114i ja 118i on 1,6l :D

Kirjoittaja:  koppa5 [ 12.04.2013 18:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Automaatti Duster

Qnelius kirjoitti:
esa kirjoitti:
Joskus tulee sellaistakin mietittyä, että autoissa ilmoitetaan koneen sylinteritilavuus eikä heppamäärä ole välttämättä edes tiedossa ja perämoottoreissa ilmoitetaan heppamäärä eikä sylinteritilavuudesta ole tietoa? Miten se nyt tähän liittyy? Koettakaa keksiä.

Sakemannithan on tosta jo aika lailla päässeet eroon, 328 ei ole 2,8 vaan 2l ja 525 ei ole 2,5l vaan 3l, 116d on 2l ja 114i ja 118i on 1,6l :D

Varsinkin näissä uusissa ahdetuissa moottoreissa luulis peruskäyttäjän näkökulmasta olevan ihan sama kuutiotilavuudella, kunhan tehoa ja vääntöä on tarpeeksi.

Kirjoittaja:  Highcast [ 12.04.2013 20:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Automaatti Duster

koppa5 kirjoitti:
Varsinkin näissä uusissa ahdetuissa moottoreissa luulis peruskäyttäjän näkökulmasta olevan ihan sama kuutiotilavuudella, kunhan tehoa ja vääntöä on tarpeeksi.


On sillä teho/iskutilavuussuteella vähän merkitystä, ettei tule VAG-konsernin pikku.TSI-koneiden kaltaisia ylilyöntejä. Nehän ei vissiin kestä "mitään" tai niissä on jatkuvasti jotain - ellei muuta niin raju öljynkulutus kun on viritetty pientä pannua liikaa.

Toisaalta taas, kun pienestä koneesta otetaan vaan vähemän paukkuja, ne kestää kummasti. (Renault-Nissan K9K 110 hv, joka kestää lastutettuna vissiin sen 135 polleakin vielä ilman oireita)

Kirjoittaja:  koppa5 [ 12.04.2013 21:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Automaatti Duster

Highcast kirjoitti:
koppa5 kirjoitti:
Varsinkin näissä uusissa ahdetuissa moottoreissa luulis peruskäyttäjän näkökulmasta olevan ihan sama kuutiotilavuudella, kunhan tehoa ja vääntöä on tarpeeksi.


On sillä teho/iskutilavuussuteella vähän merkitystä, ettei tule VAG-konsernin pikku.TSI-koneiden kaltaisia ylilyöntejä. Nehän ei vissiin kestä "mitään" tai niissä on jatkuvasti jotain - ellei muuta niin raju öljynkulutus kun on viritetty pientä pannua liikaa.

Toisaalta taas, kun pienestä koneesta otetaan vaan vähemän paukkuja, ne kestää kummasti. (Renault-Nissan K9K 110 hv, joka kestää lastutettuna vissiin sen 135 polleakin vielä ilman oireita)

No ei ne TSI:t nyt niiin huonoja ole.
Toki ihan tehokkaimmissa malleissa on ollut ongelmia litra/teho suhteen takia, mutta yleisin ongelma on jakoketjussa jonka suunnittelussa on ollut puutteita, oli se litrateho mitä tahansa.

Kirjoittaja:  Anxi [ 13.04.2013 06:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorien iskutilavuudet

Esa, eikös me puitais aihetta toisella voorumilla ;) vois tulla enemmän vastauksia :P

Kirjoittaja:  Sopiva [ 13.04.2013 08:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorien iskutilavuudet

Mikäs vika tässä foorumissa on :?:

Kirjoittaja:  Edinex [ 14.04.2013 06:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorien iskutilavuudet

TSi koneiden ongelmat ei pääsääntösesti ole johtunut iskutilavuuksien pienuudesta vaan yksinkertasesti huonosti rakennetusta moottorista. Kyllä pikkukoneista saadaan kestäviäkin laatuosilla mutta soikeet sylinterit tuskin auttaa asiaa, tai jos osat kestää ni jakoketku venyy :)

Brittifoorumeilla otetaan 1.4 tsi:stä noin 250hp ja ainoot isommat ongelmat mitä sillon tulee on "misfire" johon taas paremmat tulpat ja johdot auttaa voimakkaammalla kipinällä. Ongelmat voi alkaa jo pelkällä softauksella.

Jaappanialaisten 1.3l pannu mallia wankel on myös kestävää tekoa ja tehoja pannusta saadaan käsittämättömiä määriä ;) ongelmat on vaan siten korkeet lämpötilat :)

Ei mua itteeni houkuttanu yhään 0,9l bensaturbo clion koppaankaan vaikka ei tehoja kummosesti olekkaan.

Kirjoittaja:  esa [ 14.04.2013 09:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorien iskutilavuudet

Minä vaan mietin tuota 1,5 konetta, josta hevosia on otettu ihan kohtuullisesti ulos, eli saman verran kuin monesta kaksilitraisesta moottorista. Mihin sitä 2 -ltraista periaatteessa voisi tarvita. Joitakin kysymyksiä/ toteamia

-kestävyysero, harvempi ajaa nykyään yli 500 000 km, jonka koneen pitäisi kestää, jos se huolletaan kunnolla
-kulutusero -ei merkittävä pienillä nopeuksilla. Suuria ei Suomessa saa ajaa. Suurilla nopeuksilla pienen mootorin kulutus kasvaa.
-kierrosluku- vaikuttaa moottorin äänen kovuuteen, ei merkittävä
-veto-ominaisuudet -ei merkitystä, koska painavampaa lastia ei voi kuitenkaan vetää ja se ei ole muutenkaan enää järkevää
-verotus? ei taida olla merkitystä

Anxi, oletko perehtunut perämoottoreiden iskutilavuuksiin? Taitavat olla Honda ja Suzuki ihan eri koneita? No nyt meni sinne venepuolelle?

Kirjoittaja:  Ana67 [ 16.04.2013 13:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorien iskutilavuudet

Vaan sepä onkin Saksalainen insinööri sanonut että EI näillä nykyajan "ecoboosteilla" aja kuin 100tkm!!!! Vaikka kuin huoltais...

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/