Viimeisin vierailu: Tänään on 16.12.2019 13:33


Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Automaatti Duster
ViestiLähetetty: 12.04.2013 03:07 
Jäsen

Liittynyt: 07.10.2012 16:50
Viestit: 153
Paikkakunta: Hämeenlinna
Joskus tulee sellaistakin mietittyä, että autoissa ilmoitetaan koneen sylinteritilavuus eikä heppamäärä ole välttämättä edes tiedossa ja perämoottoreissa ilmoitetaan heppamäärä eikä sylinteritilavuudesta ole tietoa? Miten se nyt tähän liittyy? Koettakaa keksiä.

_________________
Dacia Duster 2012 1.5 dCI 4x4 Laureate
Castello 533 HT, Evinrude E-TEC 75 Hp


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatti Duster
ViestiLähetetty: 12.04.2013 07:06 
Jäsen
Avatar

Liittynyt: 23.04.2009 13:08
Viestit: 1235
Paikkakunta: Vantaa
esa kirjoitti:
Joskus tulee sellaistakin mietittyä, että autoissa ilmoitetaan koneen sylinteritilavuus eikä heppamäärä ole välttämättä edes tiedossa ja perämoottoreissa ilmoitetaan heppamäärä eikä sylinteritilavuudesta ole tietoa? Miten se nyt tähän liittyy? Koettakaa keksiä.

Sakemannithan on tosta jo aika lailla päässeet eroon, 328 ei ole 2,8 vaan 2l ja 525 ei ole 2,5l vaan 3l, 116d on 2l ja 114i ja 118i on 1,6l :D

_________________
BMW 320i E36 -91 -> Renault Clio II ph. 2 1.4-16v "RS-look" -04 -> Clio RS172 -01 -> Twingo -02 -> Volvo C70 T5 BSR -99


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatti Duster
ViestiLähetetty: 12.04.2013 18:39 
Puheenjohtaja
Avatar

Liittynyt: 13.03.2009 22:55
Viestit: 1831
Paikkakunta: Helsinki
Qnelius kirjoitti:
esa kirjoitti:
Joskus tulee sellaistakin mietittyä, että autoissa ilmoitetaan koneen sylinteritilavuus eikä heppamäärä ole välttämättä edes tiedossa ja perämoottoreissa ilmoitetaan heppamäärä eikä sylinteritilavuudesta ole tietoa? Miten se nyt tähän liittyy? Koettakaa keksiä.

Sakemannithan on tosta jo aika lailla päässeet eroon, 328 ei ole 2,8 vaan 2l ja 525 ei ole 2,5l vaan 3l, 116d on 2l ja 114i ja 118i on 1,6l :D

Varsinkin näissä uusissa ahdetuissa moottoreissa luulis peruskäyttäjän näkökulmasta olevan ihan sama kuutiotilavuudella, kunhan tehoa ja vääntöä on tarpeeksi.

_________________
Citroen C3 Picasso 1.6HDI
Ford Escort RS Turbo

Ei ainuttakaan rellua :(


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatti Duster
ViestiLähetetty: 12.04.2013 20:02 
Jäsen
Avatar

Liittynyt: 11.12.2011 13:09
Viestit: 2040
Paikkakunta: Pirkkala
koppa5 kirjoitti:
Varsinkin näissä uusissa ahdetuissa moottoreissa luulis peruskäyttäjän näkökulmasta olevan ihan sama kuutiotilavuudella, kunhan tehoa ja vääntöä on tarpeeksi.


On sillä teho/iskutilavuussuteella vähän merkitystä, ettei tule VAG-konsernin pikku.TSI-koneiden kaltaisia ylilyöntejä. Nehän ei vissiin kestä "mitään" tai niissä on jatkuvasti jotain - ellei muuta niin raju öljynkulutus kun on viritetty pientä pannua liikaa.

Toisaalta taas, kun pienestä koneesta otetaan vaan vähemän paukkuja, ne kestää kummasti. (Renault-Nissan K9K 110 hv, joka kestää lastutettuna vissiin sen 135 polleakin vielä ilman oireita)

_________________
Duster 1.5 dCI 4x4 Laureate 2014
Toyota Aygo x-play 2016
Kesälelut: Honda X4 (CB1300DCW) 1998 ja Piaggio Fly 50 4T 50cc 2008


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatti Duster
ViestiLähetetty: 12.04.2013 21:08 
Puheenjohtaja
Avatar

Liittynyt: 13.03.2009 22:55
Viestit: 1831
Paikkakunta: Helsinki
Highcast kirjoitti:
koppa5 kirjoitti:
Varsinkin näissä uusissa ahdetuissa moottoreissa luulis peruskäyttäjän näkökulmasta olevan ihan sama kuutiotilavuudella, kunhan tehoa ja vääntöä on tarpeeksi.


On sillä teho/iskutilavuussuteella vähän merkitystä, ettei tule VAG-konsernin pikku.TSI-koneiden kaltaisia ylilyöntejä. Nehän ei vissiin kestä "mitään" tai niissä on jatkuvasti jotain - ellei muuta niin raju öljynkulutus kun on viritetty pientä pannua liikaa.

Toisaalta taas, kun pienestä koneesta otetaan vaan vähemän paukkuja, ne kestää kummasti. (Renault-Nissan K9K 110 hv, joka kestää lastutettuna vissiin sen 135 polleakin vielä ilman oireita)

No ei ne TSI:t nyt niiin huonoja ole.
Toki ihan tehokkaimmissa malleissa on ollut ongelmia litra/teho suhteen takia, mutta yleisin ongelma on jakoketjussa jonka suunnittelussa on ollut puutteita, oli se litrateho mitä tahansa.

_________________
Citroen C3 Picasso 1.6HDI
Ford Escort RS Turbo

Ei ainuttakaan rellua :(


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorien iskutilavuudet
ViestiLähetetty: 13.04.2013 06:58 
Avatar

Liittynyt: 02.01.2009 21:17
Viestit: 596
Paikkakunta: Salo
Esa, eikös me puitais aihetta toisella voorumilla ;) vois tulla enemmän vastauksia :P

_________________
Renault 4 1974
Accord tourer 2.2 i-dtec -10


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorien iskutilavuudet
ViestiLähetetty: 13.04.2013 08:24 
Jäsen
Avatar

Liittynyt: 01.01.2009 17:55
Viestit: 2623
Paikkakunta: Helsinki
Mikäs vika tässä foorumissa on :?:

_________________
-Renault 5 -72


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorien iskutilavuudet
ViestiLähetetty: 14.04.2013 06:15 

Liittynyt: 07.04.2013 13:12
Viestit: 243
TSi koneiden ongelmat ei pääsääntösesti ole johtunut iskutilavuuksien pienuudesta vaan yksinkertasesti huonosti rakennetusta moottorista. Kyllä pikkukoneista saadaan kestäviäkin laatuosilla mutta soikeet sylinterit tuskin auttaa asiaa, tai jos osat kestää ni jakoketku venyy :)

Brittifoorumeilla otetaan 1.4 tsi:stä noin 250hp ja ainoot isommat ongelmat mitä sillon tulee on "misfire" johon taas paremmat tulpat ja johdot auttaa voimakkaammalla kipinällä. Ongelmat voi alkaa jo pelkällä softauksella.

Jaappanialaisten 1.3l pannu mallia wankel on myös kestävää tekoa ja tehoja pannusta saadaan käsittämättömiä määriä ;) ongelmat on vaan siten korkeet lämpötilat :)

Ei mua itteeni houkuttanu yhään 0,9l bensaturbo clion koppaankaan vaikka ei tehoja kummosesti olekkaan.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorien iskutilavuudet
ViestiLähetetty: 14.04.2013 09:21 
Jäsen

Liittynyt: 07.10.2012 16:50
Viestit: 153
Paikkakunta: Hämeenlinna
Minä vaan mietin tuota 1,5 konetta, josta hevosia on otettu ihan kohtuullisesti ulos, eli saman verran kuin monesta kaksilitraisesta moottorista. Mihin sitä 2 -ltraista periaatteessa voisi tarvita. Joitakin kysymyksiä/ toteamia

-kestävyysero, harvempi ajaa nykyään yli 500 000 km, jonka koneen pitäisi kestää, jos se huolletaan kunnolla
-kulutusero -ei merkittävä pienillä nopeuksilla. Suuria ei Suomessa saa ajaa. Suurilla nopeuksilla pienen mootorin kulutus kasvaa.
-kierrosluku- vaikuttaa moottorin äänen kovuuteen, ei merkittävä
-veto-ominaisuudet -ei merkitystä, koska painavampaa lastia ei voi kuitenkaan vetää ja se ei ole muutenkaan enää järkevää
-verotus? ei taida olla merkitystä

Anxi, oletko perehtunut perämoottoreiden iskutilavuuksiin? Taitavat olla Honda ja Suzuki ihan eri koneita? No nyt meni sinne venepuolelle?

_________________
Dacia Duster 2012 1.5 dCI 4x4 Laureate
Castello 533 HT, Evinrude E-TEC 75 Hp


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorien iskutilavuudet
ViestiLähetetty: 16.04.2013 13:37 

Liittynyt: 31.01.2011 08:59
Viestit: 1038
Vaan sepä onkin Saksalainen insinööri sanonut että EI näillä nykyajan "ecoboosteilla" aja kuin 100tkm!!!! Vaikka kuin huoltais...

_________________
Megane 1.9dCi SportsTourer -10
855 -96
Windbell 50 -09
Street Elegance 50 -08 (vara-osa)


Ylös
Poissa Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ]  Valvojat: Moderaattori, Hallitus

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme gfx by Smacket
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com