Typpi kirjoitti:
Nyt on reilu 8000km ajettu. Ajosta on ~neljäsosa kaupungissa/taajamassa ja loput maanteitä.
Saas nähdä muuttuuko kulutuslukemat kun muutto maalle tapahtuu. Sen jälkeen työmatkaa on ~60km suunta josta viimeiset 6km kaupunkiajoa.
Kovin erilaisia kulutuslukemia on MCV-kuskeilla kerrottavana. Jotenkin tuntuu siltä, että paitsi ajo-olosuhteet, -matkat ja –tavat myös autoyksilöt samoilla moottoreillakin olisivat jossakin määrin erilaisia?
Käytössämme oleva diesel Loganilla on tähän päivään mennessä ajettu 50192 km. Viimeisin yhtäjaksoinen seurantajakso on 8642km. Ajotietokoneen ilmoittama keskikulutuslukema tältä jaksolta on nyt 3,6 l/100km. Talvella lukema kävi arvossa 4,2 l/100km. Keskinopeuslukema on tänään arvossa 60,4 km/h. On ajettu useita yli 300 km matkoja, pisin päivämatka on jakson aikana ollut 680 km.
Hyväksyn ajatuksen, että tuo 3,6 l/100km olisikin tankkausten litramäärien perusteella (m.
Typpi) laskettuna 3,9 l/100km!
Tämä MCV yksilö on omistamistamme viidestä dieselautosta kaikkein pihein ( 2 Seat Leonia, Kia Cee´d ja Venga). Aiemmilla autoilla tietokonelukemat alkoivat aina nelosella tai viitosella, desimaaleja 4…8. Melkoinen ero nykytilanteeseen, varsinkin jos ”pyöristetään” näitäkin desimaaleja vastaavasti ylöspäin.
Dieselkoneelle ei siirtyminen moottoriteille ole kokemusteni mukaan siinä määrin keskikulutusta nostava kuin bensiinimoottorisilla. Varsinkin pieniä bensakoneita tuo mahdollinen nopeuden ’pakkonosto’ kerrotusti rankaisee.
Nyt sitten taas maalisuti käteen ja kiinteistön arvoa kohottamaan

, sillai meillä tänään...
Hyvää jatkoa kaikille t.
