RTF ry | Renault & Dacia merkkikerho | Keskustelu - Foorumi
http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/

Latausjänniteen vaihtelu?
http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=39&t=3910
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  keba_b [ 29.12.2014 21:03 ]
Viestin otsikko:  Latausjänniteen vaihtelu?

Onko muilla Dusteristeilla havaintoja latausjänniteen vaihtelusta? Aikaisemminkin on mulla tehnyt sitä että latausjännite vaihtelee 11.5 - 14.2V välillä (tupakinsytytinliitännästä mitattuna). Saattaa muutaman sekunnin olla lataus päällä, sitten tipahtaa alemmaksi (tai kokonaan pois päältä).

Tänään 20 asteen pakkasella liikkeelle lähtiessä alkoi vaivaamaan mieltä niin paljon, että piti tulla tänne kirjoittelemaan. Jännitevaihtelun myös kuulee puhaltimen kierrosnopeuden vaihtelusta.

Kirjoittaja:  Rooivalk [ 29.12.2014 21:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

Veisikö kylmänä jälkihehkut tai lämppärin sähkövastus niin paljon virtaa että sen takia vaihtelee? Eikä kylmä akku kai edes ota vastaan kovin hyvin virtaa. Obd mokkula näytti tänään 13,5 volttia virraksi omasta liitännästään, mutta en kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota.

Kirjoittaja:  Petsku76 [ 29.12.2014 21:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

keba_b kirjoitti:
Onko muilla Dusteristeilla havaintoja latausjänniteen vaihtelusta? Aikaisemminkin on mulla tehnyt sitä että latausjännite vaihtelee 11.5 - 14.2V välillä (tupakinsytytinliitännästä mitattuna). Saattaa muutaman sekunnin olla lataus päällä, sitten tipahtaa alemmaksi (tai kokonaan pois päältä).

Tänään 20 asteen pakkasella liikkeelle lähtiessä alkoi vaivaamaan mieltä niin paljon, että piti tulla tänne kirjoittelemaan. Jännitevaihtelun myös kuulee puhaltimen kierrosnopeuden vaihtelusta.


Voisko olla samaa jännitteen veivaamista, mistä tuossa aikaisemmin keskusteltiin Lodgy-osiossa? Mitannut en ole latausta tai jännitteitä mutta ilmiö on tuttu muillakin.
Ainakin näissä diesel-Lodgyissä huomaa selvästi etenkin kylmäkäynnin aikana, että jännite vaihtelee, kun ajovalojen kirkkaus ja miksei puhallinnopeuskin seilailee kierrosten mukaan silloin tällöin. Ilmiö on voimakkaimmillaan kylmälähdöissä, kun jälkihehkut, puhaltimet, PTC-vastus ja muut lämmittimet + muut virtavehkeet ovat yhtäaikaa virtaa viemässä.
Lodgyssä ainakin tuo jännitteen seilaaminen vähenee lähes huomaamattomaksi kun autolla ajelee hetken aikaa. Mitannut siis en ole, tämä on vain silmin ja korvin havaittua.
Saman ilmiön huomasin myös kaverin uudehkossa Rellun dCi Grand Scenicissä, joten voisiko näissä Rellukonsernin eco-hömpöttelyissä olla nykytapaan joku älykäs latauksenohjaus joka vaihtelee lataustehoa hieman eri olosuhteiden mukaan?

Kirjoittaja:  Ana67 [ 30.12.2014 08:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

Luulempa notta ihan normaalia. Talvella kun starttaa niin nakse vaan kuuluu kojetaulun alta kun eri releet ohjailee virtoja. Tyhjäkäynnillä kun laittaa ko tilanteessa pyyhkijät vielä päälle niin liikkuvat kuin hidastetussa filmissä. Kierroksilla toki virtanen riittää ja toiminnot normalisoituu.

Eli yksinkertaisesti starttauksen jälkeen on vaan niin iso kulutus että jännite notkahtelee.

Kirjoittaja:  Ice&Sound [ 30.12.2014 10:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

Sama on tilanne bensa-kone mallissa.
Liikkeelle saa kyllä lähteä kaikki sähkölaitteet poiskytkettyinä.
Olettaen, että ikkunat ovat sulana.

O____O

Kirjoittaja:  Marko [ 30.12.2014 10:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

Ana67 kirjoitti:
Luulempa notta ihan normaalia.

Eli yksinkertaisesti starttauksen jälkeen on vaan niin iso kulutus että jännite notkahtelee.

On toi 11,5 V koneen käydessä kyllä liian vähän :shock:

Koulussa meille opetetttin,että latausjännite pitäisi olla välillä 13,8-14,2.Se on jäänyt mieleen ;)

Kirjoittaja:  Petsku76 [ 30.12.2014 12:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

Marko kirjoitti:
Ana67 kirjoitti:
Luulempa notta ihan normaalia.

Eli yksinkertaisesti starttauksen jälkeen on vaan niin iso kulutus että jännite notkahtelee.

On toi 11,5 V koneen käydessä kyllä liian vähän :shock:

Koulussa meille opetetttin,että latausjännite pitäisi olla välillä 13,8-14,2.Se on jäänyt mieleen ;)


Ei taida ammattikouluopit enää latausjännitteen suhteen pitää ihan jokaisessa automallissa paikkaansa, kun nykyisessä ekohengessä monissa nykyautoissa latausjännitettä ohjataan moottorin kuormituksen, olosuhteiden ja akun varaustason mukaan. Lataus voi vaihdella nollasta aina sinne maksimiin ja kaikkea siltä väliltä ;)
Hurjimmat markkinamiehet kutsuvat tuota "jarrutusenergian talteenotoksi", kun latauksen painopistettä pyritään keskittämään moottorijarrutuksiin ja ajotilanteisiin, jossa moottori käy erittäin kevyellä kuormituksella (esim. alamäet). Tämä on tuttu järjestelmä start&stop-järjestelmällä varustetuista autoista, tiedä sitten onko vielä näissä Dacian vihreälehti eco2:ssa älykäs lataus.....tuonkin voisi joku huvikseen kysäistä Minun Daciasta...... 8-)

Kirjoittaja:  harris1 [ 30.12.2014 14:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

on kyllä liika vähän latausta,onhan hihna kireellä?
muuta en keksi kun että säädin on rikkunu.
Lataus Säätimen itte vaihtaisin..olettaen ettei ole hapettumia liitoksissa.

Kirjoittaja:  Ana67 [ 30.12.2014 14:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

Marko kirjoitti:
Ana67 kirjoitti:
Luulempa notta ihan normaalia.

Eli yksinkertaisesti starttauksen jälkeen on vaan niin iso kulutus että jännite notkahtelee.

On toi 11,5 V koneen käydessä kyllä liian vähän :shock:

Koulussa meille opetetttin,että latausjännite pitäisi olla välillä 13,8-14,2.Se on jäänyt mieleen ;)


Jos toi 11.5 tyhjäkäynnillä en huolestuisi ;)

Kirjoittaja:  Johnnie [ 31.12.2014 09:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

Kannattaa huomioida myös se mittarin heitto, millä se on siitä tupakansytyttimestä mitattu? Itse juuri viime yönä vertailin halvan tupakansytytinmallin ja oikean yleismittarin eroja parin akun avulla (lepojännitteitä): 12,4 V olikin 12,62 V ja toisen akun 12,5 oli 12,78 V. Heittoa siis 0,2 - 0,3 V ja nämä olivat siis kaikki lukemat suoraan akun navoista mitattuna, ei tupakansytyttimen kautta!

Marko kirjoitti:
On toi 11,5 V koneen käydessä kyllä liian vähän :shock:

Liian vähän se on joka tapauksessa. Jos kone ei ole käynnissä ja jännite näyttää luotettavalla mittarilla 11,5V, niin se on entisen akun merkki. 12 voltin lyijyakun varaustasot:

12,72 V = n. 100%
12,54 V = n. 85%
12,36 V = n. 70%

12,12 V = n. 50%
12,00 V = n. 40%

11,82 V = n. 25%
11,64 V = n. 10%

11,04 V = n. 0%

Kirjoittaja:  keba_b [ 14.01.2015 18:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

Taas tuli vajaan 20 asteen pakkasella käynnistettyä auto ihmeteltyä jännitteitä. Valot ja lämppäri päällä 13.2V ja kun takalasinlämmittimen laittoi päälle, jännite tippui 0.6V...

Joskus tuli mitattua on tupakansytytinliitinjännitemittarin jänniteheitto, eipä tuossa mallissa ollut kuin muutaman kymmenesosavoltin...
http://www.dx.com/p/led-display-cigaret ... La7Iy7szRY

Pitää vielä joskus mitata akun napajännite ja verrata sitä tupakansytytinliitinjännitemittarin lukemaan.

Koneen lämmettyä en ole huomannut mitään ongelmia latausjännitteen kanssa.

Kirjoittaja:  Highcast [ 14.01.2015 19:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

Jos autossa on pdc -vastus, se kytkeytyy tietyissä oloduhteissa automaattisesti päälle ja haukkaa jälkihehkutuksen yms kanssa varmaan koko laturin joutokäynnillä puskeman kapasiteetin. Se yhdistettynä juuti tehtyyn starttiin.. voj siinä vähän jännitteet notkua..

Kirjoittaja:  Johnnie [ 15.01.2015 18:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

keba_b kirjoitti:
eipä tuossa mallissa ollut kuin muutaman kymmenesosavoltin...

Eli saman verran kuin omassanikin (joka on täsmälleen saman näköinen), kuten yllä kerroin. Muutama kymmenesosavolttia on todella suuri heitto, suorastaan ratkaiseva, kun katsoo vaikka noita akun varaustasoja... Esim. noin 12,7 V on oikeasti täysi akku, mutta tuollaisen huonon mittarin ilmoittama 12,4 V tarkoittaa jo lataustarvetta, koska tuon alle ei saisi akkua päästää...

Tuli itsekin jo Dusterin akkua ladattua, kun näytti suoraan akun navoista kovin alhaista lukemaa... Ajattelin, että muutaman viikon seisonta oli tehnyt moisen vaikka auto & akku ovat uusia. No, eipä ollutkaan oikeasti noin paha tilanne.

Kirjoittaja:  TeemuTammi [ 19.03.2019 15:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

2016 dieseli kyseessä, ollut mulla vasta muutaman päivän.

Akkuvalo vilahti töistä lähtiessä, kesti hetken tajuta et mikä piippas. Sen jälkeen seurailin kännylaturin jännitelukemaa. Oli noin 12volttii mutta sitten käänsin ajovalot päälle niin nousi 14.5 volttiin.
Pysähdyin ekaan kauppaan noin viiden kilsan jälkeen niin parkkiin lyödessä taas 12V.
Kotiinpäin kakskyt kilsaa ajovalot päällä niin koko matkan jännite noin 14.5V
Vielä yksi pysähdys ja sieltä taas viitisen kilsaa kotiin, pelkät päivävalot päällä niin koko matkan 12V, kotipihalla lähti taas nouseen kun kytki valot.

Onko tää sitä älykästä latausta vai orastavaa laturivikaa?
75tuhatta ajettu.

Kirjoittaja:  TeemuTammi [ 20.03.2019 14:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

Loggailua odb-palikalla.
-3C startista 14.7V noin 30 kilsaa kunnes pidempi pysähdys liikennevaloihin niin tippui 12V, nousi taas normaaliin kun lähdin liikenteeseen. Ajovalot päällä.

Jäähyneste nousi 79C

Töiden jälkeen +2C startin jälkeen kävi 14 voltissa. Mutta ajoin Turun läpi noin 25min /15kilsaa niin jännite oli koko matkan alle 12V vain välil käväsi korkeammalla. S&S ei toiminut. Lähtiessä taas akkuvalo vilahti.
Kaupast kotiin ens alkuun vähä reilu 12V kunnes laitoin ajovalot päälle niin nousi taas normaaliin 14.5V.

Taidan soittaa huomenna huoltoon.

Edit. Soitin vielä tänään ja akkuvahtia veikattiin.
Perjantaina tutkittavaksi.

Kirjoittaja:  TeemuTammi [ 13.05.2019 06:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

Akkuvahti vaihdettu ja laturikin kuulemma vaihdettu ko autoon viime syksynä.

Sinällään tilanne parani että päivävaloilla ajaessa jännite vaihtelee huomattavan paljon enemmän kuin ennen, vaeltaa käytännössä 11.9-14.5 V välillä.

Silti jos ajelee pitkään pelkillä päivävaloilla niin välil akkuvalo vilkahtaa. Valot päällä lataa normaalisti.

Kirjoittaja:  zyrppa [ 15.05.2019 16:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

Eikös kaikissa S&S autoissa ole tuo älykäs lataus? Eli pudottaa latauksen pois kun tyhjäkäynnillä tai pienellä kuormituksella ja sitten kun ajetaan kaasu pohjassa niin lataakin samalla reippaammin. Liittyy päästöihin ja ilmastoon.

Kirjoittaja:  TeemuTammi [ 16.05.2019 07:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

Onhan niissä varmaan mutta tuskin toimii oikein jos akkuvalo vilkahtalee.

Kirjoittaja:  RPMaattanen [ 20.05.2019 12:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

TeemuTammi kirjoitti:
Onhan niissä varmaan mutta tuskin toimii oikein jos akkuvalo vilkahtalee.

Joo tuskinpa, mulla ei akkuvalo vilahtelee vaikka älykäs lataus onkin...

Kirjoittaja:  Plaivama [ 29.05.2019 09:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Latausjänniteen vaihtelu?

Minulla on diesel Lodgy vm. -16. Autossa vilahti satunnaisesti latausjännitteen merkkivalo ja kuului piippaus. Meni tosin aikaa, ennen kuin tajusin piippauksen aikana myös laturivalon vilahtavan. Reklamoin Lappeenrannan Auto-Kiltaan takuun puitteissa. Autoon vaihdettiin ensin uusi akku, sitten laturi, mutta vika ei korjaantunut. Vika hävisi vasta moottorin johtosarjan vaihdolla. Liekö ollut huono kontakti jossain liittimessä?

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/