RTF ry | Renault & Dacia merkkikerho | Keskustelu - Foorumi http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/ |
|
4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=39&t=2544 |
Sivu 1/6 |
Kirjoittaja: | Hyppyheikki [ 15.04.2012 18:19 ] |
Viestin otsikko: | 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Kattelin tänään Dusterini konepeiton alle, tarkistin öljyt yms ja lisäilin tuulilasinpesunesteitä. Tuli vaan mieleen, että millainen homma mahtanee olla, jos rupean samaan tapaan, kuin tein joskus 1990-luvulla Peugeoteissani, vaihtelemaan itse öljyt ja suodattimet määräaikaishuoltoja useammin. Mutta ah niin ahdasta on isokätiselle miehelle siellä konehuoneessa . Kertokaapa tuon homman aiemmin tehneet, että mitä kaikkia härpättimiä pitää riisua ennenkuin pääsee käsiksi öljynsuodattimeen. Missä (=kuinka vaikeassa paikassa) suodatin tarkalleen ottaen on, kun ei ainakaan heti päälle näy missään. Aukeaako helposti ja tarvitaanko "remmiavaimen" lisäksi joitain erikoiskaluja? Pohjapropun löysin helposti ja siitä saa näemmä hyvin öljyt pihalle. Entä olettekos vaihtaneet pohjapropuksi sellaisia magneettisia, jotka kerää metallilastut itseensä? En nyt varsinaisesti aio ryhtyä huoltofirmojen kanssa kisailemaan. Mutta asia kiinnostaa siksi, että saatan hyvinkin tulevaisuudessa vaihtaa itse silloin tällöin märäaikaishuoltojen välissä. |
Kirjoittaja: | JRV [ 16.04.2012 05:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Moi Sijainti riippuu tietysti moottorista. DCIssä se on moottorin edessä ilman putsarin alla, joka pitää poistaa/ siirtää syrjään siis. Ja suodatin on tiukassa tarvitsee sellaisen päältäpäin käännettävän sormiavaimen, koska sivuilla ei juuri ole tilaa. Kerran vaihtanut ja öljynhän pitää olla hiukkassuodattimelliseen tarkoitettua. juha |
Kirjoittaja: | Ana67 [ 16.04.2012 07:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Periaatteesa em tavalla, mutta jos haluaa ettei "pohjapanssarin" päälle tule kahvikupillista öljyä pitää sekin poistaa. Ja suodatin on tosiaan tiukahkossa ja ahtaasti. Itse taistelin ketjumallisella mutta pitää ostaa se sormimalli. Ja öljystä, hyvin tuo on raksutellut ihan TB Diamond Diesellilläkin. Halpahalleista saa suht edukkaasti sitä täysin oikeaa öljyäkin. |
Kirjoittaja: | kukmar [ 17.04.2012 05:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Suodatin on tosiaan ahtaassa paikassa. Hylsyavain kannattaa hommmata jos jostain saa kätevästi. Öljypropun kanta on neliömallinen eli vaatii sekin omanmoisen avaimen. Noita toki löytyy alan liikkeistä. |
Kirjoittaja: | Highcast [ 17.04.2012 06:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Neliön mallinen. Siistiä. Vihdoinkin P205:ttä varten ostamalleni proppuavaimelle tulee käyttöä |
Kirjoittaja: | Hyppyheikki [ 22.04.2012 16:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Eilen lopetin jatkuvan sohvallalöhöämisen ja muun huonon elämän ja tartuin tomerasti töihin. Eli tein itse Dusterilleni sen ensimmäisen öljynvaihdon. Kilometrit noin 12 500 ja olisi varmaan kannattanut tehdä jo 10 000 km sitten. Mutta minun huoltokirjani (käyttöönotto 11/2011) mukaan määräaikaishuolto on 20 000 km välein. Joten parempi myöhään kuin ei silloinkaan.. Seuraavassa kuvausta puuhasta niille, jotka ehkä funtsailevat ryhtyvänsä ekaa kertaa samaan puuhaan. Ajoin auton ensin nelivedolla kakkosvitoslankunpätkistä kokoamani "korokkeen" päälle, että pääsin paremmin alle. Ensin öljytikku pois (ja tietenkin asennushiekkalaatikkoon odottamaan), muovinen ilmanputsari irti kuminastoistaan ja siitä yhdestä pikku pultista. Sen jälkeen käänsin putsarin vasemmalle ja sidoin narulla rintapellin reikään, ettei koko ajan tuppaa tielle. Öljysuodatin on moottorin edessä ilmanputsarin alla ja tosi ahtaassa paikassa. Hankin tarkoitukseen 14 kulmaisen kuppiavaimen, joka sopi suodattimen päähän. Sitten neliön muotoisella räikkäavaimella öljynsuodatin irti. Aika vähän siitä valui vanhaa öljyä "pohjapanssarille", johtui varmaan siitä, että autolla oli juuri ajettu ja kone oli aika lämmin, jolloin öljy oli hyvin valunut öljypohjaan. "Pohjapanssarissa" on onneksi öljypropun kohdalla ovaalinmuotoinen reikä, josta propun pystyy avaamaan poistamatta pohjapanssaria. Avasin sen neliön muotoisella avaimella. Havaitsin, että tavallinen asuintalon ikkunoiden avauskahva sopii hyvin myös öljyproppuun. Proppu tulee avaimen nokassa hyvin ulos eikä onneksi ihan helposti putoa "pohjapanssarin" päälle. Vanhat öljyt valuvat reiästä hyvin ulos, joten pesuvati tai vastaava samantien alle. Käsillekin tulee aluksi loraus, joten kumihanskat auttavat asiaa. Kun öljytila tyhjä, niin proppu takaisin kiinni, uusi öljynsuodatin (tiiviste voideltuna) paikalleen ja uudet öljyt sisään. En ostanut Elfiä vaan sitä Teboil Diamondia, jossa pönikän kyljessä mm se maaginen C3-merkintä. Sitten vaan ilmanputsari takaisin paikalleen kuminastoihin, ilmaputki siihen takaisin ja se yksi pultti pääötä kiinni. Kone käyntiin, odotus, että öljynpainevalo sammuu, pieni koelenkki ja öljytikusta öljytason tarkistus ja mahdollinen lisäys oikeaan tasoon. Haalarit naulaan, suihkuun ja eikun takaisin sohvalle lukemaan miestenlehteä (mm. tekniikan maailma). Havaitsin, että sekä öljyproppu pohjassa että öljynsuodatin oli tehdasasennuksena väännetty aika tiukkaan kiinni. Oli tosi työ vääntää ne irti. En vääntänyt uutta suodatinta enkä proppua aivan yhtä tiukkaan, koska molemmat pysyvät aiempien autojeni tuoman kokemuksen mukaan hyvin paikallaan ja vuotamatta aika kevyellä voimalla väännettyinä. Homma oli mielestäni aika helppo ja teen varmasti sen tulevaisuudessakin nyt, kun sitä ei enää tarvitse ihmetellä. Suosittelen puuhaa myös muille öljynvaihtoa aprikoiville, kyllä se onnistuu rähmäkäpäläisellekin, kun vaan saa itsensä liikkeelle |
Kirjoittaja: | Paroni [ 22.04.2012 17:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Muistithan myös ajotietokonneele ilmottaa, että öljyt on vaihettu? Olikoha sytytysvirrat päällä ja kaasupolinta 3kertaa pohjaan jonku tietyn ajan aikana.. Tarkista auton ohjekirjasta. |
Kirjoittaja: | Hyppyheikki [ 22.04.2012 17:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
No en tietty ilmotellut ajotietokoneelle. Mitäs tapahtuu, jos en ilmottele ollenkaan? Eli alkaako tietsikka käskeä 20 000 km:n kohdalla että hus hus.. heti huoltoon siitä? Vai ilmottaako se minulle joskus tulevaisuudessa, että tällä koslalla et nyt pysty ajamaan metriäkään ennenkuin öljyt on vaihdettu? Miten se tietsikalle ilmottaminen käytännössä helpoiten tehdään? Riittääkö kun väännän virta-avaimesta virrat päälle ja painan 3 kertaa kaasun pohjaan? Tokihan sen voisi huoltokirjastakin lukaista, mutta kivempi kuulla, kun joku ennentehnyt kertoo. Mitähän mahtaa tapahtua merkkiliikkeessä kun 20 000 kohdalla tuon sen huoltoon? Sanovatko että nyt ei sitten enää ole takuuta, kun olet itse öljyjä vaihdellut? |
Kirjoittaja: | Paroni [ 22.04.2012 18:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Kymmenen sekunnin kuluessa virrankytkennästä: Paina kaasupoljin pohjaan. Pidä kaasupoljin edelleen painettuna ja paina jarrupoljinta 3kertaa peräkkäin. Uudelleenalustus on suoritettu, kun tippakannu jossa nuolet ympärillä merkkivalo sammuu. Jos näin ei ole, tee toimenpide uudelleen alusta. Ja jos öljyt vaihdetaan ennen öljynvaihtovaroitusvalon syttymistä, varoitus on myös tässä tapauksessa alustettava uudelleen. Tippakannu nuolet ympärillä Merkkivalo syttyy tällöin viideksi sekunniksi uudelleenalustuksen vahvistamiseksi. -Ja noikoha tuo näkkyy millään lukijalla, onko tehty tuo alustus. Ite ainaki tein tuon ja so what, jos näkyski huollossa. |
Kirjoittaja: | narisija [ 10.05.2012 08:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Katselin hiukan sillä silmällä voiteluöljyjä, josko ostaisi dusteriin uudet öljyt. Kaikista merkeistä ei tuntunut löytyvän tuota C3- merkinnällä olevaa öljyä, siitä huolimatta muutamia niistä suositeltiin myös hiukkasloukulliseen dieseliin. Itseasiassa yleisimmistä täällä myynnisssä olevista ölpistä ainoastaan teboilin diamondista taisi löytyä tuo ko. merkintä, voi varmaan laittaa minkä tahansa öljyn, joka valmistajan mukaan käy hiukkasloukulliseen? |
Kirjoittaja: | Hyppyheikki [ 10.05.2012 19:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Juu huomasin saman jutun. Teboilin Diamondista se C3-merkintä löytyi, joten otin sitä - eikä muuten paljoa edes maksanut. Hyvin tuntuu pyörivän. Nyt mittarissa noin 14 000 km ja naftankulutuskin pieneni kun ilmat lämpeni. Tosi vaikea sitä on tavallisen pulliaisen tietää öljyistä tuon kummempaa. Kyllä sen hiukkasloukun pitäisi toimia tukkeentumatta Diamondillakin. Tuli tässä käväistyä Vesivehmaalla. Mitäs yhteistä on tsunamilla ja Vesivehmaan jenkalla No siinä meni vanhat sekä nuoret samall' lailla.... |
Kirjoittaja: | Ana67 [ 11.05.2012 06:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Kumpaas Diamondii ootte laittanu??? Tavallista vai dieseliä... Biliassa piti Törmälehto luennon kun tuo Diamond Diesel ei täytä sitä Renun omaa normia. Höpisi jonnin joutavia että se hiukkasloukku ei olisi muka se "tarkin" osa vaan turbo??? Jumalisten ex Meganen turbolla ja Diamond Dieselillä ajettiin 250tkm!!!! Ennen kuin turbo oli holo ja suurin osa taipaleesta vielä 30tkm huoltovälillä. Turbon keskimäääräinen ikähän pyörii siinä 100-150tkm kieppeillä. Ja siinähän Diamond Diesel pöntön kyljessä lukee nykyään "Long Life" ja hyväksynnät myös pumppusuutin koneisiin tuon C3:n lisäksi (vai oliko sama asia), ni on se kumma jos Renun dCi ei sillä pelaa, mutta tietty huolto-organisaation hepullahan on oma lehmä ojassa, heiltä ultra kallista öljyä... PS. ja kertaakaan ei ole vielä syttynyt tuo öljynvaihto muistutin vaikka huolto olisikin mennyt reilusti yli. Se kun tarkkailee myös ajotapoja ja -olosuhteita ja ehkä öljyäkin. Pelkkä kilometreihin perustuva muistutin se ei ole. |
Kirjoittaja: | narisija [ 11.05.2012 14:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Tuolla eräällä renault- foorumilla mainittin hiukkasloukullisen dCi 1,5 moottoriöljyn vaativan C4 merkinnän ja lisäksi RN 0720, oli myös luettelo öljyistä jotka täyttävät vaatimukset, esim. TB:n ja Nesteen ölpistä ei ollut löytynyt vaatimukset täyttäviä. Voitelun kannalta ei varmaankaan tule ongelmia vaikka C4 ei kanisterin kyljessä olekaan, ja lieneekö sitten loukkukaan niin äärimmäisen tarkka, varsinkaan kun öljyä ei näytä kuluvan juuri lainkaan, tilanne voi muuttua jos voiteluöljyä litratolkulla alkaa palamaan. |
Kirjoittaja: | Hyppyheikki [ 12.05.2012 05:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Laitapa tännekin joku linkki tai luettelo niistä kelvollisista öljyistä. Sellaisen perusteella voisi vaikka laatia myös "hinnaston", jota voisi sitten hyödyntää, kun käy öljyjä hankkimassa. Jos Elf maksaa merkkiliikkeessä noin 20 euroa /litra ja kilpailevaa mutta vaatimukset täyttävää saa halpahallista 30 euroa/5 litran pönikkä, niin tuskin tarvitsee paljoa arvailla mitä ostan. |
Kirjoittaja: | narisija [ 12.05.2012 06:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Ei nyt muistu mieleen kuinka ko. sivun liittäisi viestiin, mutta sivun nimi oli "moottoriöljyjä dCi + Fab Relluihin", sillä pitäisi löytyä. Kalliitahan ne ilman muuta ovat , taisi olla mainintakin n. 60€/4L. |
Kirjoittaja: | Paroni [ 12.05.2012 08:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
"Gulf Formula RNX 5W-30" täyttää ainaki nuo rellun höpötykset.. ACEA C4 ja Renaultin standardin RN 0720 |
Kirjoittaja: | Highcast [ 12.05.2012 18:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Tämän listan myötä tämä topiikki saa varmasti Googlenäkyvyyttä ACEA C4 ja RN0720 -standardit täyttäviä synteettisiä öljyjä on pienen haeskelun jälkeen ainakin seuraavat: Valvoline SynPower MST C4 5W-30 Shell Helix Diesel Ultra R Castrol EDGE Professional C4 5W-30 Havoline ULTRA R 5W-30 Gulf Formula RNX 5w-30 Q8 Formula R Long-Life 5W-30 Mobil Super 3000 Formula R 5W-30 Elf Solaris DPF 5W-30 Tässä vielä noista luokituksista aika hyvä yhteenveto: http://www.funoil.fi/index_files/Page387.htm |
Kirjoittaja: | narisija [ 12.05.2012 18:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Hiukan OT, mutta tuolla eräällä foorumilla itseään asiantuntijana pitävä kertoi hiukkasloukun tukkeutuvan nimenomaan alilämpöisellä moottorilla ajosta, harvemmin vääristä öljyistä. Mainitsi puhdistuspolton alkavan kun moottorin lämpötila on yli + 90c, ja polton tapahtuvan 100-900km välein. Jos näin on niin oma dussukka on puhdistanut loukkunsa ainoastaan silloin kun molemmat viimasuojat olivat paikoillaan ja ulkona muutamia lämpöasteita,elikkä kerran tai kaksi. |
Kirjoittaja: | Highcast [ 12.05.2012 20:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Onhan siinä 3 vuoden tai 100 tkm takuu. Jos menee pas2, se ei ole käyttäjän vaan auton vika. Osien on kestettävä normaalia käyttöä, olkoonkin sitten dusteri vaikka keskustassa pätkäajossa. Mullahan on Shellin öljyt merkkihuollon laittamana tällä hetkellä.. |
Kirjoittaja: | Ana67 [ 13.05.2012 06:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: 4x4Duster 1,5 dCi:n itsetehty öljynvaihto |
Sivu 1/6 | Kaikki ajat ovat UTC |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |