Viimeisin vierailu: Tänään on 19.07.2019 01:53


Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 29.12.2014 21:03 

Liittynyt: 26.10.2013 22:51
Viestit: 21
Onko muilla Dusteristeilla havaintoja latausjänniteen vaihtelusta? Aikaisemminkin on mulla tehnyt sitä että latausjännite vaihtelee 11.5 - 14.2V välillä (tupakinsytytinliitännästä mitattuna). Saattaa muutaman sekunnin olla lataus päällä, sitten tipahtaa alemmaksi (tai kokonaan pois päältä).

Tänään 20 asteen pakkasella liikkeelle lähtiessä alkoi vaivaamaan mieltä niin paljon, että piti tulla tänne kirjoittelemaan. Jännitevaihtelun myös kuulee puhaltimen kierrosnopeuden vaihtelusta.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 29.12.2014 21:42 

Liittynyt: 08.01.2013 19:10
Viestit: 392
Veisikö kylmänä jälkihehkut tai lämppärin sähkövastus niin paljon virtaa että sen takia vaihtelee? Eikä kylmä akku kai edes ota vastaan kovin hyvin virtaa. Obd mokkula näytti tänään 13,5 volttia virraksi omasta liitännästään, mutta en kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota.

_________________
Duster 1.5 dci 4x4 2014. Kerran jättänyt tielle, muuten normaali.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 29.12.2014 21:51 
Avatar

Liittynyt: 04.01.2014 12:04
Viestit: 579
Paikkakunta: Keski-Suomi
keba_b kirjoitti:
Onko muilla Dusteristeilla havaintoja latausjänniteen vaihtelusta? Aikaisemminkin on mulla tehnyt sitä että latausjännite vaihtelee 11.5 - 14.2V välillä (tupakinsytytinliitännästä mitattuna). Saattaa muutaman sekunnin olla lataus päällä, sitten tipahtaa alemmaksi (tai kokonaan pois päältä).

Tänään 20 asteen pakkasella liikkeelle lähtiessä alkoi vaivaamaan mieltä niin paljon, että piti tulla tänne kirjoittelemaan. Jännitevaihtelun myös kuulee puhaltimen kierrosnopeuden vaihtelusta.


Voisko olla samaa jännitteen veivaamista, mistä tuossa aikaisemmin keskusteltiin Lodgy-osiossa? Mitannut en ole latausta tai jännitteitä mutta ilmiö on tuttu muillakin.
Ainakin näissä diesel-Lodgyissä huomaa selvästi etenkin kylmäkäynnin aikana, että jännite vaihtelee, kun ajovalojen kirkkaus ja miksei puhallinnopeuskin seilailee kierrosten mukaan silloin tällöin. Ilmiö on voimakkaimmillaan kylmälähdöissä, kun jälkihehkut, puhaltimet, PTC-vastus ja muut lämmittimet + muut virtavehkeet ovat yhtäaikaa virtaa viemässä.
Lodgyssä ainakin tuo jännitteen seilaaminen vähenee lähes huomaamattomaksi kun autolla ajelee hetken aikaa. Mitannut siis en ole, tämä on vain silmin ja korvin havaittua.
Saman ilmiön huomasin myös kaverin uudehkossa Rellun dCi Grand Scenicissä, joten voisiko näissä Rellukonsernin eco-hömpöttelyissä olla nykytapaan joku älykäs latauksenohjaus joka vaihtelee lataustehoa hieman eri olosuhteiden mukaan?

_________________
Renault Kadjar Energy TCe 130 Zen -17
Renault Clio IV Sport Tourer Tce 90 Limited -18

ex. Renault Clio IV 1,2 16v Life HB
ex. Renault Captur TCe 120 EDC Expression
ex. Renault Twingo SCe 70 S&S Soleil Limited
ex. Dacia Lodgy dCi 110 Laureate


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 30.12.2014 08:48 

Liittynyt: 31.01.2011 08:59
Viestit: 1038
Luulempa notta ihan normaalia. Talvella kun starttaa niin nakse vaan kuuluu kojetaulun alta kun eri releet ohjailee virtoja. Tyhjäkäynnillä kun laittaa ko tilanteessa pyyhkijät vielä päälle niin liikkuvat kuin hidastetussa filmissä. Kierroksilla toki virtanen riittää ja toiminnot normalisoituu.

Eli yksinkertaisesti starttauksen jälkeen on vaan niin iso kulutus että jännite notkahtelee.

_________________
Megane 1.9dCi SportsTourer -10
855 -96
Windbell 50 -09
Street Elegance 50 -08 (vara-osa)


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 30.12.2014 10:34 

Liittynyt: 19.05.2013 13:01
Viestit: 21
Sama on tilanne bensa-kone mallissa.
Liikkeelle saa kyllä lähteä kaikki sähkölaitteet poiskytkettyinä.
Olettaen, että ikkunat ovat sulana.

O____O


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 30.12.2014 10:35 
Avatar

Liittynyt: 02.10.2010 18:06
Viestit: 634
Paikkakunta: Loviisa
Ana67 kirjoitti:
Luulempa notta ihan normaalia.

Eli yksinkertaisesti starttauksen jälkeen on vaan niin iso kulutus että jännite notkahtelee.

On toi 11,5 V koneen käydessä kyllä liian vähän :shock:

Koulussa meille opetetttin,että latausjännite pitäisi olla välillä 13,8-14,2.Se on jäänyt mieleen ;)

_________________
Romanian Hummeri "Mersun" dieselillä vuodelta 2010 ilman Espiä
+ muuta kalustoa,että heikompaa hirvittää.
Skoda Octavia Scout TDI 184 hp 2017 uusin hankinta.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 30.12.2014 12:16 
Avatar

Liittynyt: 04.01.2014 12:04
Viestit: 579
Paikkakunta: Keski-Suomi
Marko kirjoitti:
Ana67 kirjoitti:
Luulempa notta ihan normaalia.

Eli yksinkertaisesti starttauksen jälkeen on vaan niin iso kulutus että jännite notkahtelee.

On toi 11,5 V koneen käydessä kyllä liian vähän :shock:

Koulussa meille opetetttin,että latausjännite pitäisi olla välillä 13,8-14,2.Se on jäänyt mieleen ;)


Ei taida ammattikouluopit enää latausjännitteen suhteen pitää ihan jokaisessa automallissa paikkaansa, kun nykyisessä ekohengessä monissa nykyautoissa latausjännitettä ohjataan moottorin kuormituksen, olosuhteiden ja akun varaustason mukaan. Lataus voi vaihdella nollasta aina sinne maksimiin ja kaikkea siltä väliltä ;)
Hurjimmat markkinamiehet kutsuvat tuota "jarrutusenergian talteenotoksi", kun latauksen painopistettä pyritään keskittämään moottorijarrutuksiin ja ajotilanteisiin, jossa moottori käy erittäin kevyellä kuormituksella (esim. alamäet). Tämä on tuttu järjestelmä start&stop-järjestelmällä varustetuista autoista, tiedä sitten onko vielä näissä Dacian vihreälehti eco2:ssa älykäs lataus.....tuonkin voisi joku huvikseen kysäistä Minun Daciasta...... 8-)

_________________
Renault Kadjar Energy TCe 130 Zen -17
Renault Clio IV Sport Tourer Tce 90 Limited -18

ex. Renault Clio IV 1,2 16v Life HB
ex. Renault Captur TCe 120 EDC Expression
ex. Renault Twingo SCe 70 S&S Soleil Limited
ex. Dacia Lodgy dCi 110 Laureate


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 30.12.2014 14:05 

Liittynyt: 12.06.2014 15:11
Viestit: 68
on kyllä liika vähän latausta,onhan hihna kireellä?
muuta en keksi kun että säädin on rikkunu.
Lataus Säätimen itte vaihtaisin..olettaen ettei ole hapettumia liitoksissa.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 30.12.2014 14:07 

Liittynyt: 31.01.2011 08:59
Viestit: 1038
Marko kirjoitti:
Ana67 kirjoitti:
Luulempa notta ihan normaalia.

Eli yksinkertaisesti starttauksen jälkeen on vaan niin iso kulutus että jännite notkahtelee.

On toi 11,5 V koneen käydessä kyllä liian vähän :shock:

Koulussa meille opetetttin,että latausjännite pitäisi olla välillä 13,8-14,2.Se on jäänyt mieleen ;)


Jos toi 11.5 tyhjäkäynnillä en huolestuisi ;)

_________________
Megane 1.9dCi SportsTourer -10
855 -96
Windbell 50 -09
Street Elegance 50 -08 (vara-osa)


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 31.12.2014 09:53 
Avatar

Liittynyt: 03.02.2014 07:06
Viestit: 816
Kannattaa huomioida myös se mittarin heitto, millä se on siitä tupakansytyttimestä mitattu? Itse juuri viime yönä vertailin halvan tupakansytytinmallin ja oikean yleismittarin eroja parin akun avulla (lepojännitteitä): 12,4 V olikin 12,62 V ja toisen akun 12,5 oli 12,78 V. Heittoa siis 0,2 - 0,3 V ja nämä olivat siis kaikki lukemat suoraan akun navoista mitattuna, ei tupakansytyttimen kautta!

Marko kirjoitti:
On toi 11,5 V koneen käydessä kyllä liian vähän :shock:

Liian vähän se on joka tapauksessa. Jos kone ei ole käynnissä ja jännite näyttää luotettavalla mittarilla 11,5V, niin se on entisen akun merkki. 12 voltin lyijyakun varaustasot:

12,72 V = n. 100%
12,54 V = n. 85%
12,36 V = n. 70%

12,12 V = n. 50%
12,00 V = n. 40%

11,82 V = n. 25%
11,64 V = n. 10%

11,04 V = n. 0%

_________________
- Duster TCe 125 4X2 Lauréate 2014, ajettu 23 tkm -
Also in Family garage: Suzuki'18 * Suzuki'08 * Toyota'99 * Toyota'97 * Toyota'89 * Valmet'87


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 14.01.2015 18:57 

Liittynyt: 26.10.2013 22:51
Viestit: 21
Taas tuli vajaan 20 asteen pakkasella käynnistettyä auto ihmeteltyä jännitteitä. Valot ja lämppäri päällä 13.2V ja kun takalasinlämmittimen laittoi päälle, jännite tippui 0.6V...

Joskus tuli mitattua on tupakansytytinliitinjännitemittarin jänniteheitto, eipä tuossa mallissa ollut kuin muutaman kymmenesosavoltin...
http://www.dx.com/p/led-display-cigaret ... La7Iy7szRY

Pitää vielä joskus mitata akun napajännite ja verrata sitä tupakansytytinliitinjännitemittarin lukemaan.

Koneen lämmettyä en ole huomannut mitään ongelmia latausjännitteen kanssa.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 14.01.2015 19:57 
Jäsen
Avatar

Liittynyt: 11.12.2011 13:09
Viestit: 2038
Paikkakunta: Pirkkala
Jos autossa on pdc -vastus, se kytkeytyy tietyissä oloduhteissa automaattisesti päälle ja haukkaa jälkihehkutuksen yms kanssa varmaan koko laturin joutokäynnillä puskeman kapasiteetin. Se yhdistettynä juuti tehtyyn starttiin.. voj siinä vähän jännitteet notkua..

_________________
Duster 1.5 dCI 4x4 Laureate 2014
Kesälelut: Honda X4 (CB1300DCW) 1998 ja Piaggio Fly 50 4T 50cc 2008


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 15.01.2015 18:01 
Avatar

Liittynyt: 03.02.2014 07:06
Viestit: 816
keba_b kirjoitti:
eipä tuossa mallissa ollut kuin muutaman kymmenesosavoltin...

Eli saman verran kuin omassanikin (joka on täsmälleen saman näköinen), kuten yllä kerroin. Muutama kymmenesosavolttia on todella suuri heitto, suorastaan ratkaiseva, kun katsoo vaikka noita akun varaustasoja... Esim. noin 12,7 V on oikeasti täysi akku, mutta tuollaisen huonon mittarin ilmoittama 12,4 V tarkoittaa jo lataustarvetta, koska tuon alle ei saisi akkua päästää...

Tuli itsekin jo Dusterin akkua ladattua, kun näytti suoraan akun navoista kovin alhaista lukemaa... Ajattelin, että muutaman viikon seisonta oli tehnyt moisen vaikka auto & akku ovat uusia. No, eipä ollutkaan oikeasti noin paha tilanne.

_________________
- Duster TCe 125 4X2 Lauréate 2014, ajettu 23 tkm -
Also in Family garage: Suzuki'18 * Suzuki'08 * Toyota'99 * Toyota'97 * Toyota'89 * Valmet'87


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 19.03.2019 15:00 

Liittynyt: 15.03.2019 19:28
Viestit: 8
2016 dieseli kyseessä, ollut mulla vasta muutaman päivän.

Akkuvalo vilahti töistä lähtiessä, kesti hetken tajuta et mikä piippas. Sen jälkeen seurailin kännylaturin jännitelukemaa. Oli noin 12volttii mutta sitten käänsin ajovalot päälle niin nousi 14.5 volttiin.
Pysähdyin ekaan kauppaan noin viiden kilsan jälkeen niin parkkiin lyödessä taas 12V.
Kotiinpäin kakskyt kilsaa ajovalot päällä niin koko matkan jännite noin 14.5V
Vielä yksi pysähdys ja sieltä taas viitisen kilsaa kotiin, pelkät päivävalot päällä niin koko matkan 12V, kotipihalla lähti taas nouseen kun kytki valot.

Onko tää sitä älykästä latausta vai orastavaa laturivikaa?
75tuhatta ajettu.

_________________
Duster dCi 110 S&S 4x4 Laureate 2016
Saab 9-3 Convertible 1.9 Tids 2006
Paimio


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 20.03.2019 14:56 

Liittynyt: 15.03.2019 19:28
Viestit: 8
Loggailua odb-palikalla.
-3C startista 14.7V noin 30 kilsaa kunnes pidempi pysähdys liikennevaloihin niin tippui 12V, nousi taas normaaliin kun lähdin liikenteeseen. Ajovalot päällä.

Jäähyneste nousi 79C

Töiden jälkeen +2C startin jälkeen kävi 14 voltissa. Mutta ajoin Turun läpi noin 25min /15kilsaa niin jännite oli koko matkan alle 12V vain välil käväsi korkeammalla. S&S ei toiminut. Lähtiessä taas akkuvalo vilahti.
Kaupast kotiin ens alkuun vähä reilu 12V kunnes laitoin ajovalot päälle niin nousi taas normaaliin 14.5V.

Taidan soittaa huomenna huoltoon.

Edit. Soitin vielä tänään ja akkuvahtia veikattiin.
Perjantaina tutkittavaksi.

_________________
Duster dCi 110 S&S 4x4 Laureate 2016
Saab 9-3 Convertible 1.9 Tids 2006
Paimio


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 13.05.2019 06:03 

Liittynyt: 15.03.2019 19:28
Viestit: 8
Akkuvahti vaihdettu ja laturikin kuulemma vaihdettu ko autoon viime syksynä.

Sinällään tilanne parani että päivävaloilla ajaessa jännite vaihtelee huomattavan paljon enemmän kuin ennen, vaeltaa käytännössä 11.9-14.5 V välillä.

Silti jos ajelee pitkään pelkillä päivävaloilla niin välil akkuvalo vilkahtaa. Valot päällä lataa normaalisti.

_________________
Duster dCi 110 S&S 4x4 Laureate 2016
Saab 9-3 Convertible 1.9 Tids 2006
Paimio


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 15.05.2019 16:38 

Liittynyt: 20.07.2017 12:11
Viestit: 57
Eikös kaikissa S&S autoissa ole tuo älykäs lataus? Eli pudottaa latauksen pois kun tyhjäkäynnillä tai pienellä kuormituksella ja sitten kun ajetaan kaasu pohjassa niin lataakin samalla reippaammin. Liittyy päästöihin ja ilmastoon.

_________________
DDT4ALL
JKL


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 16.05.2019 07:45 

Liittynyt: 15.03.2019 19:28
Viestit: 8
Onhan niissä varmaan mutta tuskin toimii oikein jos akkuvalo vilkahtalee.

_________________
Duster dCi 110 S&S 4x4 Laureate 2016
Saab 9-3 Convertible 1.9 Tids 2006
Paimio


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 20.05.2019 12:50 

Liittynyt: 25.09.2017 19:35
Viestit: 80
TeemuTammi kirjoitti:
Onhan niissä varmaan mutta tuskin toimii oikein jos akkuvalo vilkahtalee.

Joo tuskinpa, mulla ei akkuvalo vilahtelee vaikka älykäs lataus onkin...

_________________
Mazda 323f 1.6
Hyundai Elantra 2.0
Opel Astra GSI
Ford Focus STW 2.0 AUT.
Chrysler PT Cruiser 2.4 AUT.
Ford Maverick 4x4 3.0 V6 AUT.
Chevrolet Cruze SW 1.4T
Duster 4x4 1.5 dci Black Shadow


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausjänniteen vaihtelu?
ViestiLähetetty: 29.05.2019 09:22 

Liittynyt: 10.08.2016 19:21
Viestit: 2
Minulla on diesel Lodgy vm. -16. Autossa vilahti satunnaisesti latausjännitteen merkkivalo ja kuului piippaus. Meni tosin aikaa, ennen kuin tajusin piippauksen aikana myös laturivalon vilahtavan. Reklamoin Lappeenrannan Auto-Kiltaan takuun puitteissa. Autoon vaihdettiin ensin uusi akku, sitten laturi, mutta vika ei korjaantunut. Vika hävisi vasta moottorin johtosarjan vaihdolla. Liekö ollut huono kontakti jossain liittimessä?


Ylös
Poissa Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Valvojat: Moderaattori, Hallitus

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme gfx by Smacket
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com