Viimeisin vierailu: Tänään on 08.07.2020 10:32


Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Henkan 21 GTX MYYTY
ViestiLähetetty: 22.06.2017 03:30 
Jäsen

Liittynyt: 24.07.2011 15:53
Viestit: 139
Paikkakunta: Kylmäkoski
Pitkän tauon jälkeen hain taas Renaultin talliin. Välissä oli harraste pelinä amerikan autoa ja moottoripyörää mutta pakko tänne oli takaisin tulla. Jotenkin puuttui noista uusista vehkeistä kaikki persoona mitä näistä vanhoista ranskalaisista löytyy. :)
Tuli sitten haettua Hämeenlinnasta eilen (21.6.) Renault rekisteri numerolla TFC-963 eli otsikon mukainen kulkine. Trafi osasi autosta kertoa:
Malli: Renault R21 4D SEDAN 21 GTX-L48305/2600
Iskutilavuus (cm3): 1990 Teho (kW): 88
Käyttöönotto: 14.02.1990
Auto on ollut jonkun "tuunattavana" varmaan joskus ysikytä luvun tienoilla koska ovissa isot kaijutin reijät ja verhoilua tehty itse. Maalattu sisustan osia "korin" väriin yms. vapaavirtaus suodatinta ja pörinä pönttöä löytyy. Tummat mörkökalvot takalaseissa ja 15" alut alla. Eli kaikki ajan klassikot. Koska tästä kaikkea itse räpelletty niin paljon on aika kamala operaatio saada asiallista pussihousut jalassa. Melkein pitäisi toinen kori löytää josta saisi osia vapaalla kädellä. Tämän takia oli mielessä joku Historic Rally teemalla rakennettava kesä käyttis mielessä. Kaikki ideat otetaan avosylin vastaan. :)
Ensimmäisiä juttuja mitä tulee mieleen tuosta 40km koeajon aikana huomatuista "puutteista"..
Kori: Tyynink helma levikkeet pois, konepelti ja puskurit uuteen maaliin, originaalit peilit tai vastaavat nykyisten M-Look peilien tilalle..
Sisusta: Paikalla uusi Sparcon ratti (onneksi vanha on säästetty), Käsijarrun kahva tällä hetkellä irti, uudet ovipahvit saatava, penkit edessä siniset takana ruskeat tilalle kunnon jakkarat, tummennus kalvot irti takalaseista, valkoiseksi maalattu keskikonsoli pois ja tilalle pelkistetty ohjaamo..
Kone: Paljon epämääräisiä johtoja vedetty, kone käy tyhjäkäyntiä n. 2200rpm (imuvuoto?), käy melko kuumana ja ei käynnistynyt heti tankille pysähtymisen jälkeen, putkisto resonoi runkoon melko voimakkaasti ja sisällä haisi kovasti jäähdytysneste ajon aikana ja mittari polttaa tuota onko tuo nyt ruiskun valo? :)
Alusta: 15" vanteet vaihtoon ja jotain 14"-15" sopivaa retroa tilalle, pyöränlaakeri ääntää ajossa..
Juhannuksen jälkeen ollaan viisaampia kun päästään vähän askartelemaan. :) Muutama kuva mitä illalla muistin ottaa. Saa tyrkyttää osia ja jos jokin tuntuu kiinnostavan niin mm. lähes kaikki sisustan osat myynnissä, samoin aluvanteet.. Jos on tietoa auton menneisyydestä voi laittaa tänne tai yv:tä tai jotain. :)


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Henkan 21 GTX
ViestiLähetetty: 22.06.2017 09:03 
Jäsen

Liittynyt: 24.07.2011 15:53
Viestit: 139
Paikkakunta: Kylmäkoski
Revin heti aamusta kalvot pois ikkunoista ja nyt auto näytti jo paljon fiksummalta. Taistelin myös vuotavan lämppärin kennon kanssa kunnes huomasin että vika ei ole letkussa vaan kennon putki on murtunut. Uusi oli Tampereella noin 60e. Auto myös kahdesti jätti starttaamatta kun sen sammutti pihaan. Tovin kun jotain näpräsi niin taas käyntiin. Flektin piuha oli irti ja kun laitoin sen kiinni niin moottorin käydessä tarpeeksi lämpimäksi jolloin flekti starttasi auto sammui.. Onko edes mahdollista vai oliko vaan yhteensattuma? Yritin rasvata tyhjäkäyntimoottoria ja mielestäni tyhjäkäynti laski n.200rpm mutta oli silti noin kahdessa tonnissa. Internet sano että vika todennäköisesti lämpötila anturi. Mitä kaikkea tuolta konehuoneesta uskaltaa karsia? :) Voiko tuo vapaavirtaus suodatin vaikuttaa niin paljon tohon tyhjäkäyntiin?


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Henkan 21 GTX
ViestiLähetetty: 23.06.2017 10:50 

Liittynyt: 08.03.2009 11:40
Viestit: 118
Paikkakunta: Teuva
miul on jonnin verran purku osia tohon GTX ja jopa jotain sisustan osia voisi löytyä, tossahan on seoksen säätö ruuvi siinä ruiskuboxin kotelossa johdon päässä olisiko sitä ruuvattu ? ruiskun lämpötila aturi oli sellanen yleis vika ,ja flektin rele oli usein niin happeessa että voi aiheuttaa sammumisen kyllä.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Henkan 21 GTX
ViestiLähetetty: 23.06.2017 19:50 
Avatar

Liittynyt: 19.12.2009 23:43
Viestit: 143
Tuota mittaristokuvaa kun katsoo,niin ainakin omassa ( kahdessa) 1.7 ruiskussa lämpötilamittari oli aina lähes samassa kohdassa kuin sinullakin,ellei inasen ylempänäkin. Muutaman flektin lämpötila-anturin,jäähdyttäjän ja mittariston lämpötila-anturin jouduin 620 000 km matkalla vaihtaan.

_________________
R 5 GTE ,5 GTX ja 11 TURBO


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Henkan 21 GTX
ViestiLähetetty: 25.06.2017 12:53 
Jäsen

Liittynyt: 24.07.2011 15:53
Viestit: 139
Paikkakunta: Kylmäkoski
Irrotin molemmat tuuning helmat ja alta paljastu aika paljon pehmeetä. Huomenna helmat pellille ja lisää kuvia. :)
Edit: Kuvia olisi kauhea läjä mutta menivät vanhan puhelimen rikkoutuessa. Pitää katsoa onko siellä muistikortilla vielä jotain vai saako mitään pelastettua. Helmat eivät ole edistyneet ja autokin on ottanut tekniikan osalta siipeensä. Varaosia tuli silti haettua ja alumiini vanteet hävitettyä. :)


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Henkan 21 GTX
ViestiLähetetty: 14.07.2017 05:37 
Jäsen

Liittynyt: 24.07.2011 15:53
Viestit: 139
Paikkakunta: Kylmäkoski
Nyt ongelmaan.. Tai Ongelmiin tarkalleen. Auto on ostamisesta lähtien polttanut tuota vikavaloa. Tilasin tähän tarkoitukseen tuommoisen väli palikan jolla oli tarkoitus saada luettua vikakoodit. Onko kokemusta? Ja sitten tuohon kaasuläppään. Kuvasta näkee selvästi tuon kaasuvaijerin rakenteen. Kaasuvaijeri-vaijeripakka-pallonivel-tanko-pallonivel-tanko-pallonivel-kaasuläppä. Tuo kuvan musta välitanko on tietenkin muovia ja se on poikki. Yritin alustavasti korjata kaasuläpän kotona poistamalla pallonivelet ja tekemällä väliin käyrän välitangon mutta se ei vaikuttanut tarpeeksi vakaalta jotta olisin voinut kuvitella sitä "kesä käyttikseen". Nyt mielessä on käynyt tuohon alkuperäiseen kaasuläppään vaijeripakan teettämisen (50-150e sanoi paikallinen koneistaja). Ja toinen vaihtoehto on uusi kaasuläppä. Kävin jo hakemassa perus kaasuläpän F7P koneesta mutta jotenkin en haluaisi vielä koneistaa tuohon imusarjaan sille (ovaaliksi) sopivaa reikää alkuperäisen (pyöreän) tilalle. Mutta mikäli vaihdan kaasuläpän niin tuo kaasuläpän asentotunnistin todennäköisesti on hankala metsästää oikeilla arvoilla. Ymmärsin että juuri tämä J7R kone on todella ronkeli antureidensa suhteen. Onko ideoita? Mielipiteitä? Mitä tämän kaasuläppä asian kanssa pitäisi oikein kehitellä? :)


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Henkan 21 GTX
ViestiLähetetty: 22.07.2017 06:30 
Jäsen

Liittynyt: 24.07.2011 15:53
Viestit: 139
Paikkakunta: Kylmäkoski
Eilen tuli postilaatikkoon tuo adabteri. En ehtinyt vielä kokeilemaan kun ei ollut obd testeri matkassa. Olen sortumassa tuohon alkuperäiseen kaasuläppään kun ei tunnu helppoa ja halpaa ratkaisua olevan missään.. :(


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Henkan 21 GTX
ViestiLähetetty: 25.07.2017 05:39 
Jäsen

Liittynyt: 24.07.2011 15:53
Viestit: 139
Paikkakunta: Kylmäkoski
Tullut laitettua tässä enempi tuota amerikan autoa mutta sain tästä kaasuläpän purettua ja hiekkapuhallettua. Käytän huomenna sitä sorvarilla jos tekisi uuden vaijeripakan ja akselin siihen. Saas nähdä mitä tulee. :)


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Henkan 21 GTX
ViestiLähetetty: 27.07.2017 05:36 
Jäsen

Liittynyt: 24.07.2011 15:53
Viestit: 139
Paikkakunta: Kylmäkoski
Kaasuläppä tulee alkuviikosta ja viikonloppu on vapaa joten Renu saa rakkautta osakseen. Hieman harmitti kun rupesin miettimään mitä kaikkea tuosta revin pois jotka jäävät sitten odottamaan pääsyä "roskalavalle" mutta ajattelin pelastaa tilanteen ja kävin ostamassa toisen 21:sen :) Jos tästä saisi vaikka musta kilpisen tehtyä kun on "papan" helmi.. Kuolin pesästä ostettu ja sen jälkeen nurkissa säilytetty. Vielä pari kuvaa uudesta hankinnasta. Kuskin puolen ovissa ainoat äkkiä löydetyt mätä viat. Toivottavasti ei hirveästi tule yllätyksiä vastaan. :D

Mitenkä eroaa etulasien ja takalasien lasin nostimet toisistaan? Ajattelin että olisin laittanut tuosta valkoisesta sähköläsit edestä tähän siniseen taakse ja veivit valkoiseen race henkeä tuomaan mutta eivät taida mennä?


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Henkan 21 GTX
ViestiLähetetty: 29.07.2017 22:06 
Avatar

Liittynyt: 19.12.2009 23:43
Viestit: 143
Eli pelastit siis kaasari 1.7 Symphonien? Mädät kohdat löytyy siis ovien reunoista,helmoista ja tietty alustasta ja surullisen kuuluisasta apurungosta,joka jossain vaiheessa on mädåntynyt. Tarkista nyt heti ja jos on terve,niin massauta se runsaalla massalla.

_________________
R 5 GTE ,5 GTX ja 11 TURBO


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Henkan 21 GTX
ViestiLähetetty: 31.07.2017 05:44 
Jäsen

Liittynyt: 24.07.2011 15:53
Viestit: 139
Paikkakunta: Kylmäkoski
Jussi A kirjoitti:
Eli pelastit siis kaasari 1.7 Symphonien? Mädät kohdat löytyy siis ovien reunoista,helmoista ja tietty alustasta ja surullisen kuuluisasta apurungosta,joka jossain vaiheessa on mädåntynyt. Tarkista nyt heti ja jos on terve,niin massauta se runsaalla massalla.


Juu, juuri tuo Symphonie. Eli löyty niinkin läheltä kun naapuri pitäjästä. Vaari oli ostanut sen naapurin vaari vainaan kuolinpesästä koska oli niin hyvin pidetty ja ajatteli tällä vanhalla autolla jonkin sortin tilin tehdä kunnes ymmärsi että eihän näitä vanhoja renuja kukaan tahdo. :D Tarkoitus oli joko nyt tiistaina alkaa kartoittamaan noita ruoste vikoja tai sitten viimeistään loppu viikosta.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Henkan 21 GTX
ViestiLähetetty: 02.08.2017 07:37 
Jäsen

Liittynyt: 24.07.2011 15:53
Viestit: 139
Paikkakunta: Kylmäkoski
Eilen hain kaasuläpän joka on nyt suurennettu 54mm (vanha 50mm) ja tuo läpän akseli on suoristettu. Nyt ei jumittanut. Jotain oli vielä pielessä koska kierrokset oli melko korkeat 1800-2500rpm tienoilla. En saanut kaasuläpän asentotunnistimella kierroksia laskemaan joten todennäköisesti imuvuoto. Sekä tuo Bluethoot obd lukija adabterin kanssa ei jotenkin toiminut. En Lenovolla löytänyt sitä(on löytänyt kyllä muut autot) joten epäilen että jotenkin tuo vanha 11-napanen liitin-adabteri-bluethoot patentti ei saa virtaa tuohon bluethootiin vaan haluisi semmosen lukijan omalla virtalähteellä. Mutta jostain syystä kun menin autoon niin vikavalo oli hävinnyt. Eikä autosta ole ollut akku irti joten en usko että on minnekään sen takia nollaantunut. :D Ja auto kävi pitkän tovin niin olisi luullut että tulee takaisin jos on tullakseen. Olisiko auttanut kun olen renkannut kaikkia liittimiä ja antureita..


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Henkan 21 GTX
ViestiLähetetty: 25.08.2017 11:09 
Jäsen

Liittynyt: 24.07.2011 15:53
Viestit: 139
Paikkakunta: Kylmäkoski
Laitoin sinisen myyntiin kun oma käyttis on taas kunnossa. Jos jotain kiinnostaa niin.
http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=10&t=4773
Ja valkoiseen ostetaan 15" vanteita jos löytyy nurkista. Jopa eri pari vanteet vois mennä jos yhtään suorat ja asialliset.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Henkan 21 GTX
ViestiLähetetty: 05.01.2018 11:18 
Jäsen

Liittynyt: 24.07.2011 15:53
Viestit: 139
Paikkakunta: Kylmäkoski
Täällä ei oikein mikään ole edennyt kun puskee talo remonttia yms. niskaan. Mutta jotain pieniä osa haalintoja on tullut tehtyä. :) Ajattelin niitä tänne lisäillä kun ei tunnu muuten olevan foorumilla eloa. Tosiaan Motonetistä tuli ostettua veron palautuksilla vähän kaikkea, mm. ihan asiallisen oloinen moottoripukki (59.90e). Tuntui kestävän Lagunan perus 2.0L mosan ja tämmösen 120kg ukon vielä päälle kun testasin painon kestävyyttä. Niin ja tosiaan tuo Lagunan moottori tuli foorumin kautta löydettyä. Tohon siniseen se oli tarkoitus istuttaa. Katsotaan nyt ensin mitä se on syönyt. Kaasuttimen kanssa tosiaan ilman ruisku härveleitä oli tarkoitus kokeilla ensin. Ajattelin lähinnä peltisarjaa ja kohdistaa kanavat imusarjaan. Kävi mielessä jo pysty tuplatkin mutta sitten heräsin, sammutin kissan ja päästin kellon ulos. Tuosta Symphonesta on jäänyt ihan käyttis omiin nurkkiin kun ei tunnu kenellekään kelpaavan. :) Lagunan 15" peltivanteet sain ostettua halvalla kun osti ensin 2kpl ja myöhemmin toiset 2kpl. Ne oli tarkoitus puhaltaa ja maalata harmaalla. Symphone tuli leimattua nyt huomautuksitta mutta kuskin ovissa on kyllä aika pahat ruosteet. Muuten auto olikin kova kun pohjaa hakkasin. Tarkotus oli yrittää jotenkin tehdä tohon sellanen "facedown" ja saada kymmenisen vuotta vanhempi ilme. Sivulistat ajattelin jo poistaa yms. Ideoita otetaan vastaan.
R5:nen tuli Valkeakoskelta pelastettua romutukselta tutun tutun kautta mutta on hieman liian iso projekti itelle joten semmonen joutais pois. Vink vink.. :)
Tuli myös ulkorakennuksen seinästä otettua palanen pois jos saisi sinne vielä yhden Renaultin odottamaan parempia päiviä. Tarkoitus oli ens viikolla rakentaa loppuun tuo runko oville ja etsiä torista jotkut käytetyt ovet tilalle. Jos joku ihmettelee miksi siihen ylipäätään on tehty reikä niin siinä oli vain yksi ovi melko korkealla ja tila on toiminut joskus 70-80 luvulla puuliiterinä.


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.


Ylös
Poissa Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Henkan 21 GTX
ViestiLähetetty: 10.09.2018 05:39 
Jäsen

Liittynyt: 24.07.2011 15:53
Viestit: 139
Paikkakunta: Kylmäkoski
Tämä valkoinen lähti naapuri pitäjään. Välissä kävi pari R5:sen raatoa pihassa jotka oli liian happamassa kunnossa kesä käyttiksen tekemiseen joten nekin vaihtoi omistajaa. Nyt haettu pihaan uusi härveli. :) Siitä lisää omassa ketjussa.


Ylös
Poissa Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ]  Valvojat: Moderaattori, Hallitus

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme gfx by Smacket
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com