Tarina lyhyesti. Yksi asia johti toiseen ja toinen kolmanteen ja nyt pihassa onkin 2000 vuoden 1.9 TDI Megane ja siitä pitäisi jotain työkulkinetta rakennella. Eli taas ollaan yhtä Renaulttia rikkaampi.
Tarina pidemmän kaavan kautta. Joulu meni töissä ja sen jälkeen alkokin pirun ärsyttävä keuhkokuume joka pysäytti niinkun aivan täysin. Aikaa olisi ollut jopa vähän rakennella mutta mitään ei jaksanut tehdä joten tulipa sitä uutta projektia metsästeltyä netistä kun kerran aikaa oli. Piti käydä itse asiassa hakemassa Masilta hänen täälläkin nähty harmaa II koppanen clipponi mutta tuo kuume jotenkin vaan siirsi ja siirti hankintaa. No vuoden vaihteen jälkeen olo pikkasen parantu ja töitä oli tarjolla muiden sairaslomien takia niin pirusti. Olin jopa vähän sopinut käyväni katsomassa Clioo viikonloppuna töiden näin salliessa mutta sitten se tapahtu...
Päivä alko mukavasti, kaikki tuntui menevän hieman persiilleen. Sairastapauksien vuoksi duuniin. Noh rahaahan se tietää. Piti lähteä ranskalaisella unelmalla töihin koska volvon tankki lähes tyhjä. Auto tuntu kauheen kylmältä vaikka oli ollut roikassa.. Lämmöt alko nousemaan oikein kunnolla joten äkkiä konepelti ylös ja tien poskeen. Edellinen omistaja oli tehnyt kivat ja lisäillyt paisuntasäiliöön pelkkää vettä. Nythän se oli jäässä kiitos suomen ja -26 asteen pakkasen.. Tätä en ollut pistänyt merkille koska pakkasneste selvinnyt kuitenkin pikku pakkaset ja nämä olivat yhteisen taipaleemme ensimmäiset "kunnon" pakkaset..
No nilkuttamalla takaisin kotiin ja Volvo tulille. Tankin kautta kohti töitä. Auto tuntu vähän haisevan öljylle ja ennen kun pääsin kunnolla töihin. Töiden jälkeen kohti kotia ja moottoritiellä auto vilkautti öljy valoa joten seuraavaan ramppiin ja tarkistus konepellin alle. Mittatikku juuri ja juuri kastui. Outoa koska juuri viikko sitten öljyt katsoneena ne olivat ylärajassa. Öljyä koneeseen ja matka jatkui. Ennen moottoritien loppua öljyvalo uudelleen kojetauluun.. MITÄ VI*+-A?! Tutkimaan kohmeisin sormin konepellin alle. Öljyt loppu auton rontista joten kaveri apuun. Ritarin saapuessa valkoisella(oikeasti harmaalla) ratsulla ja öljyn lisäyksen jälkeen nilkuttamalla hallille. Öljyn valo syttyi taas ja vain kilometri ennen hallin pihaa.. Mutta tällä kertaa kera todella kamalan rallatuksen. Kuulosti kun joku olisi laittanut posliini astiat sementti myllyyn.. Loppu matka hinaamalla auto hallille ja kylmän huurteisen jälkeen kohti kotia vain itkeäkseni itseni uneen.. Kenties minua ja volvoa ei vain oltu luotu yhteen.. JA VITUT SANON MINÄ! Moottoria irti ja tutkimaan vahinkoja heti kun työt vähenee ja antaa taas luvan harrastaa..
Eli nyt kuten näiltäkin nettisivuilta voi lukea niin tuo tarinan ranskalainen unelma (Laguna) on jouduttu myymään olosuhteiden pakosta. Volvo on nyt hallin pihassa ja odottaa että T4 pudotetaan alas konehuoneesta ja tutkitaan mitä vahinkoja saatiin aikaan niin oli pakko ostaa joku kulkine millä käydään töissä. Tutkin nettiä sitten ja jotain pikku ruokaista, halpaa ja "väliaikaista" piti löytää. Katseet kääntyi tuohon tarinamme farmari meganeen. Koneena tosiaan tuo 1.9TDI joka on 72kw versio moottorista. Sillä oli tarkoitus aluksi vain kulkea nuo työmatkat mutta kun tuota(kin) konetta tuntuu olevan niin mukavan helppo virittää että varmaan jotain kamalaa saadaan tähänkin tehtyä..
Itse autosta.. Se on selvästi ollut jonkun kunnon "duunarin" koska pelkästään kun avasin oven ensimmäisen kerran niin tuntui että tupakan savu kirveli silmiä. Autossa monia pieniä kosmeettisia haittoja joista lisää kunhan pääsen ottamaan enemmän kuvia niin ei tarvitse kirjoittaa niin paljon.
Oma tarkoitus oli laittaa sisusta kuosiin ja jotain kevyttä myllytystä koriin ja alle röyhkeät levipellit ellei jotain OEM henkisiä renu vanteita jostain älyttömän halvalla pöllähdä nurkkiin. Oli myös tarkoitus että tekisin projektin vaiheista semmoiset kunnon oppaat hyvillä kuvilla että muutkin foorumilaiset voisi hieman apinoida perässä. Eli ainakin tuo EVRY oli suunnitteilla. Ahtopaineiden nosto ensin jollain rajapaine venttiilillä (esim. Boost-T), putkiston teko ja jos innostun niin downpipe(jos en innostu niin ainakin putkisto tyhjennetään saaste vehkeistä), EGR:än tulppaus molemmista päistä, yms.
Näihin tunnelmiin tällä kertaa..